Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Besvikelse över EU-beslut om kör- och vilotidsregler

EU-parlamentets beslut om kör- och vilotidsregler för vägtransporter är en besvikelse när det gäller reglerna för persontrafik. Det menar den internationella vägtransportunionen, IRU, och får medhåll av Sveriges Bussföretag. Europaparlamentet klubbade i förra veckan det så kallade Mobilitetspaket 1 som reglerar bland annat yrkesförares kör- och vilotider.

Någon anpassning av reglerna till de specifika och olika förutsättningarna inom godstransporter och persontransporter gjorde inte EU-parlamentet, trots att den europeiska bussbranschen har pressat på hårt i frågan.

– En besvikelse när det gäller persontransporterna, kommenterar IRU. Det här är en missad möjlighet att anpassa kör- och vilotider efter bussturismens förutsättningar. Det är beklagligt och ett löfte att korrigera det hela under de närmaste två åren är just bara ett löfte.

Sveriges Bussföretag är inne på samma linje.

– EU har helt ignorerat behovet av särskilda kör- och vilotidsregler för gods- och persontransporter i och med att alla föreslagna specialregler för busstrafik nu röstats ned av EU-parlamentet. Det är beklämmande att våra europeiska parlamentariker vägrar se att det är skillnad på att köra gods och människor och att båda näringarna behöver anpassade regelverk för kör- och vilotider, kommenterar Anna Grönlund, branschchef vid Sveriges Bussföretag.

I sin roll som vice ordförande i IRUs passagerarkommitté har hon under flera behov lobbat för behovet av särskilda regelverk. Förslag  på särskilda regler fanns nu alltså på EU- parlamentets bord men röstades ned.

Från IRU:s sida lovar man att inte ge upp.

– IRU kommer nu att arbeta för att få EU-kommissionen att skynda på processen att få fram lämpliga regler som är anpassade till bussturismen, säger Matthias Maegde som leder IRU:s verksamhet i EU.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Categorised in: Nyheter, Turism

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)