Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Elektriska bussfiler i Lund och Visby i unika projekt med elvägar

Lund (bilden) och Visby blir de två städer där försök med unika elvägar för bussar och andra fordon ska testas. Bild: Peter Nyrell-

Från nästa år kommer trafiken i ett busskörfält i Lund bokstavligt talat att gå på skenor. Lund kommer att bli en av två platser i Sverige som får i uppdrag av Trafikverket att bygga en demonstrationsanläggning för elvägar. Den andra elvägen, som bygger på en kontaktlös (induktiv) lösning ska byggas utanför Visby. Båda lösningarna är avsedda för busstrafik. Flygbussarna är engagerade på Gotland, Skånetrafiken och busstillverkaren Solaris i projektet i Lund. Totalt satsar Trafikverket 175 miljoner kronor på de båda projekten.

Syftet med projekten är att skaffa kunskap om användande, byggande, drift och underhåll av elvägar.

På Gotland ska en 1,6 kilometer lång sträcka väg elektrifieras av en drygt fyra kilometer lång sträcka mellan Visby flygplats och centrala Visby. Konsortiet SmartRoad Gotland står för demonstrationsanläggningen och samarbetar med Flygbussarna.

Två eldrivna fordon (en elbuss och en eldriven lastbil) kommer att laddas kontaktlöst under färd längs elvägen. Laddinfrastrukturen är osynlig och ligger åtta centimeter under vägbanan. Energi överförs trådlöst och utan fysisk kontakt från vägbana till fordon i rörelse. Tekniken fungerar både med och utan batteri i elfordonet. Den första delsträckan öppnas för användning med lastbil redan till vintern. Elbussen sätts i trafik från och med våren 2020.

Ny typ av elbuss
– Förutom en unik elväg så inkluderar projektet även Sveriges första helelektriska 40 tons lastbil och en ny typ av elektrisk buss. Huvudsyftet med projektet är att bygga kunskap tillsammans med våra samarbetspartners. Jag ser fram mot att demonstrera att tekniken är redo för marknaden, kommenterar Håkan Sundelin, projektledare för Smart Road Gotland.

En fördel med den trådlösa laddningsinfrastrukturen är att den kan delas av flera olika typer av fordon samtidigt. Betydande besparingar sker i och med att stora batterier inte krävs för elfordonen, som till exempel kan köra med endast supercapacitor. Dessutom minimeras behovet att stanna för statisk laddning. Istället laddas fordonen trådlöst under färd. Systemet är helt osynligt och kompatibelt med olika typer av elfordon, till exempel bussar, lastbilar och personbilar, inklusive självkörande fordon.

Skenor i Lund
I Lund byggs en annan typ av elväg under ledning av Region Skånes innovationsbolag Innovation Skåne och med Skånetrafiken, Lunds Tekniska Högskola, Elonroad och busstillverkaren Solaris bland de engagerade aktörerna.

– Den lösning vi kommer att testa bygger på skenor i vägen som bara strömsätts direkt under fordonen som laddas. Vägen identifierar fordonet och allt från laddning till betalningsmodeller kan automatiseras, säger Per Löfberg, projektledare på Innovation Skåne.

Det är en kilometer av Getingevägen, inte långt från stadskärnan i Lund, som kommer att bli elväg, från vilken elfordon kan ladda batterierna både när de kör och står stilla. Elvägen börjar byggas första kvartalet 2020 och hela projektet kommer att pågå under tre års tid. Elvägen byggs i bussfilen.

– Vi har utvecklat tekniken sedan 2012 och nu ser vi fram emot att se en stadsbuss köra och ladda från elvägen på en gata i Lund, säger Dan Zethraeus, grundare av Elonroad.

Share Dela

Taggat som: , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)