
Inte bara en elbuss för resenärer utan också en rullande mätstation för att undersöka stadens luftkvalitet. Foto: Jari Tammisto.
En ny metod för att mäta luftkvaliteten i staden testas den här månaden av Västtrafik och elbussprojektet ElectriCity i Göteborg. Med hjälp av sensorer på taket blir en elbuss på linje 55 en mobil mätstation för att mäta luftkvalitet. Studenter på Chalmers ligger bakom idén.
Den teknik som används på elbussen på linje 55 i Göteborg har utvecklats av Ericsson. Sensorer har även monterats på inomhushållplatsen vid Teknikgatan och på Götaplatsen utmed linjens sträckning. Göteborgs Stads befintliga mätstation vid Nordstan kommer också att ingå i testet. Uppgifter om partikelhalt, luftfuktighet och temperatur mäts.
– Målet är att vi ska kunna visualisera och följa luftkvalitetsmätningarna i realtid och att historiska data ska sparas och göras tillgängliga för andra, säger Henrik Hagfeldt, en av studenterna i projektet.
Ett problem för den som vill mäta luftkvalitet idag är att det är dyrt att installera utrustningen och att datainsamlingen ofta sker punktvis.
– Vi vill lösa problemet genom att använda oss av flera små och relativt billiga sensorer som kopplas samman. Genom att använda en sensor på en rörlig buss får vi dessutom en bättre helhetsbild och kommer närmare miljöer där människor vistas, säger Henrik Hagfeldt.
Idén kom till under ett så kallat ideathon arrangerat av bland andra Västtrafik, Ericsson, Chalmers och RISE. Utmaningen i tävlingen var att finna innovativa lösningar kopplade till hållbar utveckling och kollektivtrafik.
– Vi tycker den här idén är väldigt spännande och är tacksamma för studenternas innovativa arbete. Kollektivtrafiken spelar en viktig roll för att få en bättre luftkvalitet så vi hjälper gärna till att ta fram nya mätmetoder, säger Hanna Björk, hållbarhetschef på Västtrafik.
Lämna ett svar