Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Studie om incitamentsavtal väcker debatt

Forskaren Roger Pyddoke: Andra orsaker än incitamentsavtal bakom resandeökning i Skåne. Foto: Ulo Maasing.

Både Sveriges Bussföretag och Nobina Sveriges vd Henrik Dagnäs har tidigare regerat på en forskningsrapport om incitamentsavtal från VTI och K2. I rapporten skriver forskarna Andreas Vigren och Roger Pyddoke att incitamentsavtal för buss i Skåne inte har ökat det genomsnittliga resandet mer än vad resandet i genomsnitt ökat med traditionella produktionsavtal. Analysen har genomförts med data från Skånetrafikens samtliga bussavtal under tio års tid. Här kommenterar Roger Pyddoke kritiken från branschen som menar att incitamentsavtalen visst har ökat resandet.

– Det är lätt att konstatera att bussresandet har ökat, men det är viktigt för politiker, kollektivtrafikmyndigheter och operatörer att förstå vad som orsakar ökningen.

– Resande kan öka av skäl som inte har med avtalsformen att göra.  Vår studie i Skåne indikerar att det inte i första hand är avtalen som har påverkat resandet, utan att det är andra orsaker t.ex. en ökad befolkning och ökad trängsel i trafiken, i kombination med ett ökade beställningar av kollektivtrafikutbud, som lett till en resandeökning, säger Roger Pyddoke som är medförfattare till rapporten The impact on bus ridership of passenger incentive contracts in Swedish public transport.

Share Dela

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)