Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Fem år sedan BRT-effekten slog till i Malmö

För fem år sedan startade MalmöExpressen, Sveriges första BRT-liknande busslinje. Linjen har blivit en succé och har fördubblat resandet sedan starten. Foto: Ulo Maasing.

Nu är det exakt fem år sedan MalmöExpressen startade i Malmö. Och trafiken med dubbelledade, 24 meter långa fossilfria bussar mellan Rosengård och Västra Hamnen i Malmö har blivit en verklig succé. Sedan BRT-effekten slog till har 25 miljoner människor rest med MalmöExpressen, det vill säga linje 5 i Malmö.

MalmöExpressen kör till största delen i egna körfält med trafikljusprioritering och nya, långa hållplatslägen som innebär bättre framkomlighet och färre störningar längs vägen. Det är också Malmös enda linje som har påstigning genom alla dörrar, vilket gör hållplatsuppehåll och restider kortare.

Sedan starten av MalmöExpressen har resandet med linjen stadigt ökat. Ungefär 15 procent fler resenärer väljer att resa med MalmöExpressen varje år. I dagsläget finns femton 24-metersbussar och eftersom resandet fortsätter att öka så sätts ytterligare två bussar på linjen från och med augusti 2019 för att öka kapaciteten och punktligheten. De bussarna kommer från Trondheim där de gått i trafik något år.

Cirka 21 400 resenärer i Malmö väljer nu varje vardag att resa med MalmöExpressen som kan skryta med att vara Skånes längsta femåring.

– Det är roligt att se att våra satsningar ger resultat. MalmöExpressen är dessutom Sveriges första BRT-linje (Bus Rapid Transit) som vi utvecklat i samarbete med Malmö stad och Nobina som har uppdraget att driva trafiken i Malmö. Och det är ingen tvekan om att det finns en framtid för den här typen av busslinjer som tar sig genom stadstrafik extra snabbt och smidigt, säger Björn Erlandsson, affärschef, Skånetrafiken, affärsområde buss.

Redan om några veckor startar den första HelsingborgExpressen som bygger på samma koncept, men kommer att trafikeras av 18-meters elektriska ledbussar.

– Vi är glada över att vi har kunnat visa vilken potential busstrafiken har när framkomligheten ökar och restiderna kortas. Att vi dessutom mer än fördubblat antalet resenärer är extra roligt. Allt detta är ett resultat av vårt nära samarbete med Skånetrafiken som gav oss möjligheten att utveckla Sveriges första BRT-linje, säger Henrik Dagnäs, vd för Nobina Sverige.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)