Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bussföretagen vill vara med när Uppsala utreder framtiden

Stadsbussarna i Uppsala är idag samhällsägda. Nu utreds egenregialternativet för all busstrafik i regionen.

Branschorganisationen Sveriges Bussföretag vill ställa sina kunskaper och erfarenheter till förfogande i Region Uppsala. Regionen utreder nu framtida trafiklösningar. Bland annat tas frågan om egen regi upp. (S) vill att busstrafiken ska köras i egen regi – idag körs stadsbussarna av samhällsägda Gamla Uppsala Buss, medan regiontrafiken är upphandlad i konkurrens. De blågröna partierna vill avvakta en utredning innan man tar ställning.

Det nuvarande avtalet med Nobina om regiontrafiken går ut sommaren 2022 och om trafiken ska upphandlas även i framtiden måste arbetet med upphandlingen inledas redan i år.

Helena Proos(S), regionråd, säger till Upsala Nya tidning att hon anser att det skulle vara mer kostnadseffektivt att göra en direktanvisning till Gamla Uppsala Buss.

Johan Örjes (C), regionråd och ordförande i trafik- och samhällsutvecklingsnämnden i Region Uppsala, vill varken säga ja eller nej till förslaget utan hänvisar till en påbörjad utredning.

Sveriges Bussföretag erbjuder sig nu i ett brev till Region Uppsala att medverka i utredningen.

– Då vi representerar över 300 bussföretag, många av dem med sin bas inom Region Uppsala, är vi angelägna om att få möjlighet att ge inspel och dela med oss av fakta rörande upphandlad busstrafik.

– Vi vill gärna få tillfälle att diskutera fördelarna med att låta fristående trafikföretag i konkurrens presentera långsiktigt hållbara och innovativa lösningar för Region Uppsalas busstrafik. Lösningar som också indirekt bidrar till ett livskraftigt företagsklimat och en mångfald av företag verksamma inom regionen, vilket också är till gagn för exempelvis föreningslivet, idrottsverksamheten och det övriga civilsamhället, skriver Sveriges Bussföretags branschchef Anna Grönlund till Region Uppsala.

– Vi deltar gärna kontinuerligt i det pågående arbetet, dels som remissinstans dels redan dessförinnan som en aktiv diskussionspart. Förhoppningsvis kan vi ges möjlighet att träffa utredarna och nämndens ledamöter i frågan, skriver Anna Grönlund.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)