Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Kvarts miljon snabba i Karlstad

Sedan premiären i december har nu en kvarts miljon resor gjorts med de eldrivna snabbussarna i Karlstad. Foto: Ulo Maasing.

Sedan premiären den 9 december har nu totalt 250 000 resor gjorts med Karlstadsbuss nya eldrivna snabblinje som går längs det nya Karlstadsstråket mellan Stora torget och Ruds bytespunkt i Karlstad. I genomsnitt innebär det att över 1 500 resor görs med den nya linjen varje dag. Trenden är också uppåtgående med fler och fler resenärer som hittar den nya linjen för varje vecka som går. Helt problemfri har dock trafiken inte varit utan elbussarna har tidvis fått ersättas av vanliga, biogasdrivna ledbussar.

Mathias Lindgren, trafikchef tätort, Region Värmland: Rätt satsning. Foto: Ulo Maasing.

– Det är jättekul att så många väljer att resa med den nya linjen. Det visar att satsningen som gjorts i Karlstad , där man valt att prioritera bussen i Karlstadsstråket, är helt rätt väg att gå, säger Mathias Lindgren, trafikchef tätort, Region Värmland.

Karlstad är dock inte först i landet med elektriska ledbussar som laddas med snabbladdare på ändhållplatsen. I Umeå har snabbladdade ledbussar gått i stadstrafiken sedan 2016. Den första snabbladdaren för bussar började användas i Umeå redan 2011. 2013 byggde man en tre gånger så kraftfull snabbladdare och 2016 en sex gånger så stor.

De nya bussarna har mötts med mycket positiva synpunkter från resenärerna som uppskattar allt från den sobra inredningen med utökad trafikinformation till den tysta miljön ombord.

Att vara först ut i Sverige med den nya tekniken har också inneburit en del utmaningar, både när det gäller de nya bussarna men framförallt laddningen. Detta har inneburit att linjen under vissa perioder har fått köras med biogasbussar i stället.

Just nu pågår en större reparation för att åstadkomma högre driftsäkerhet i fortsättningen.

– Utöver reparationen har vi en bra dialog med leverantörerna vilket gör att vi ser ljust på framtiden. Det man får ha i åtanke är att det är helt ny teknik både för buss och bussladdare, vilket naturligtvis medför vissa utmaningar, säger Ulrika Krantz Tedfelt, projektledare, Karlstads El- och Stadsnät.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)