Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

”Reseavdraget gynnar välbetalda bilister i storstad”

Reseavdraget måste ändras, hjävdar Svensk Kollektivtrafiks Helena Leufstadius och Lars Sandberg. Foto: Ulo Maasing.

Reseavdraget har framför allt blivit ett avdrag för högavlönade män i storstadsregionernas utkanter som reser med bil. Samtidigt saknar var tredje landsbygdsbo kollektivtrafik. Det är dags att ändra reseavdraget, skriver Helena Leufstadius och Lars Sandberg, Svensk Kollektivtrafik, i en debattartikel i Dagens Nyheter. Artikeln ska ses mot att Reseavdragskommittén lägger fram sitt betänkande om en månad.

De konstaterar att nästan hälften av kostnaderna, sex miljarder kronor, för avdraget går till de tre storstadslänen. Om man räknar i Uppsala och Södermanlands län står storstadsregionerna för omkring 60 procent av kostnaderna. Bara 18 procent går till storstadslänen. Nio av tio om gör avdraget reser till arbetet med bil. Avdragets storlek växer med stigande lön och görs framför allt av höginkomsttagare, konstaterar Leufstadius och Sandberg.

– Knappast något annan skatt eller avdrag är utsatt för så mycket fusk som reseavdraget. Ett fusk som kostar 1,7 miljarder kronor per år i uteblivna skatteintäkter. Mest fuskas det med reglerna om tidsvinst, framhåller de.

– Reseavdraget har blivit geografiskt, ekologiskt, socialt och ekonomiskt ohållbart.

Istället för dagens regelverk föreslår Helena Leufstadius och Lars Sandberg att Tidsvinstregeln måste tas bort och avdraget göras avståndsberoende.

– Det finns inga skäl att subventionera normallånga arbetsresor. Det ökar bara utsläppen. Avdrag bör bara få göras för arbetsresor som är längre än genomsnittet på 22 kilometer. Den nedre avståndsgränsen bör därför höjas till 25 kilometer. För att minska klimatutsläppen bör det införas en övre avståndsgräns på 70 kilometer, skriver de.

Artikelförfattarna vill också att reseavdraget ersätts av en skattereduktion på sex kronor per mil. De som saknar eller har så pass få bussturer att kollektivtrafiken inte går att använda vid arbetspendling bör få generösare regler. Personer med bristande kollektivtrafik bör få en högre skattereduktion, sju kronor per mil.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)