Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Jättesatsning på elbussar

Enrique Peñalosa, borgmästare i Colombias huvudstad Bogotá, genomför en historiskt stor satsning på elbussar. Foto:Ulo Maasing.

Utanför Europa, bland annat i Latinamerika, görs nu en rad stora satsningar på elbussar. Flera latinamerikanska städer investerar stort i elbussar. Colombias huvudstad Bogotá har nu gått ut i en upphandling av hela 594 fullelektriska bussar som ska sättas i trafik redan nästa år. Bussarna ska sättas in i stadens bussystem TransMilenio som består av såväl ett antal BRT-linjer som av ett nätverk av linjer som trafikeras av normalstora och mindre bussar.

Bussarna är inte avsedda för BRT-linjerna utan för andra linjer i TransMileniosystemet. De ska sättas i trafik under 2020. Därmed blir Bogotá störst i världen på elbussar utanför Kina. Som vi nyligen rapporterat kommer Chiles huvudstad Santiago att mot slutet av sommaren ta emot 183 nya elbussar från BYD och därmed komma upp i 411 elbussar i stadstrafiken. Men Santiago får alltså inte behålla ledartröjan i elbussligan utanför Kina särskilt länge.

I veckan presenterades satsningen av Bogotás borgmästare Enrique Peñalosa.

Upphandlingen är det första steget i en uppgradering av TransMilenio där idag många Volvo–, Scania– och Mercedesbussar rullar. Hittills har dock nästan bara kinesiska busstillverkare busstillverkare prekvalificerats i jätteupphandlingen, enligt City Paper Bogotá. Det är BYD, Miysui–Caetano, Siemens, Sunwin, Yutong, Yinlong, Dongfeng, Sinotruck, Foton samt Zhongtong.

I en andra fas planerar Bogotá att köpa ytterligare omkring 2 100 bussar som dock ska drivas med annan lågutsläppsteknik.

– För närvarande finns det ingen tillverkare som producerar fullelektriska ledbussar med högt golv. Därför måste vi välja annan, ren teknik för trafiken på BRT-linjerna, förklarade Enrique Peñalosa.

Att Bogotá vill ha höggolvsbussar till BRT-linjerna beror på att systemet är utformat med stationer i stället för hållplatser. Stationerna har plattformar som ligger i nivå med bussgolvet på höggolvsbussar.

Med sikte på BRT-system i Latinamerika lanserade kinesiska BYD i våras världens längsta batteridrivna elbuss. Bild: BYD.

Marknaden kan dock förändras. I april presenterade nämligen BYD vad man hävdar är världens längsta batteridrivna elbuss, den 27 meter långa BYD K12A. Bussen har enligt tillverkaren kapacitet för 250 passagerare, en toppfart på 70 kilometer i timmen och en räckvidd på 300 kilometer. BYD uppgav då att bussen i första hand var tänkt för BRT-system i Latinamerika.

Storsatsningarna på kinesiska elbussar i Santiago och Bogotá ska ses mot bakgrund av att både Chile och Colombia har anslutit sig till Kinas gigantiska Belt and Road-projekt som innebär att kinesiska staten stöder enorma satsningar på infrastruktur, transporter med mera i en rad länder, främst i Asien, Afrika och nu även Latinamerika.

Samtidigt som Bogotá storsatsar på att uppgradera sin bussflotta aviserar TransMilenio också kraftfulla åtgärder för att öka tryggheten för passagerarna och att minska fuskåkandet. Aktuella undersökningar i staden visar nämligen att 60 procent av allmänheten anser att busstrafiken är otrygg. Varje månad plankar dessutom 2,4 miljoner människor i BRT-systemet.

Share Dela

Taggat som: , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)