Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Snart premiär för stora elbussatsningar

I Uddevalla inleder Västtrafik den 17 juni sin stora satsning på elbussar i stadstrafiken. Foto: Thomas Harrysson AB.

När kollektivtrafiken den 17 juni skiftar tidtabell i stora delar av landet inleds också på flera håll en omfattande satsning på elbussar. I Helsingborg är det premiär för nya BRT-linjen HelsingborgsExpressen som körs med elledbussar från VDL. Umeås elbusstrafik utökas kraftigt, även det med bussar från VDL. Och i Uddevalla inleder Västtrafik en omfattande satsning på elbussar i stadstrafik med elbussar från Volvo som körs av Bivab/Uddevalla Omnibus.

Det är fyra bussar på linjerna 1 och 4 som kommer att ge Uddevallaborna en tyst, ren och mer miljövänlig resa.

– Det känns spännande och viktigt att vi nu kommer igång med satsningen för en mer hållbar kollektivtrafik. Tystare och renare bussar i våra städer minskar bullret, gör att människorna som bor där mår bättre samtidigt som det gör det möjligt att bygga tätare. Fördelarna är många, säger Johanna Eriksson Eknander, biträdande affärschef buss region på Västtrafik.

De fyra bussarna i Uddevalla är startskottet på en större övergång till elbussar för hela Västtrafik. Innan årets slut kommer totalt 60 elbussar rulla i Uddevalla, Borås, Lidköping, Ale och Göteborg.

Elbussarna i Uddevalla är tillverkade av Volvo och kommer att köras av Västtrafiks partnerföretag Bivab.

– Som partner till Västtrafik tycker vi att det är särskilt roligt att vara med om det här teknikskiftet tillsammans med vår underleverantör Uddevalla Omnibus och deras medarbetare. Elbussarna kommer innebära en stor förbättring i arbetsmiljön för våra bussförare men också resenärernas upplevelse ombord. Det är också väldigt roligt att Uddevalla är först ut, säger Christer Pettersson, vd på Bivab.

De bussar som ska gå i trafik i Uddevalla är Volvo 7900e. De är helt eldrivna och körs på grön el.

Taggat som: , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)