Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Dyrare för regionen när Bussgods läggs ner

Region Norrbottens egna godstransporter blir dyrare när regionen lägger ner Bussgods. Foto: Ulo Maasing.

Efter åratal med stora förluster beslutade Länstrafiken i Norrbotten tidigare i år att lägga ner Bussgods i Norrbotten vid årsskiftet. Förra året gick verksamheten med 9,4 miljoner i förlust. Men nerläggningen drabbar regionens egna godstransporter i Norrbotten som nu blir dyrare.

Region Norrbotten har nu anbudsupphandlat de av sina godstransporter som hittills har skötts av Bussgods Norrbotten. Bussgods är ett dotterbolag till Länstrafiken som i sin tur ägs av regionen och kommunerna i Norrbotten. Upphandlingen vanns av DB Schenker. Och regionens egna godstransporter blir därmed dyrare.

– Ekonomiskt kommer det att bli dyrare. Jag har ingen exakt prissiffra just nu men vi behövde ersätta Bussgods så vi var tvungna att göra en upphandling, säger Magnus Skott, transportsamordnare på Region Norrbotten till Norrbottens Media.

Taggat som: , ,

1 kommentar »

  1. Eftersom godstrafiken blir dyrare vid upphandling så har persontrafiken finansierat godstrafiken. Nu när bussgods är nedlagt. Betyder det då att man får mer persontrafik för samma summa.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)