Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Snart självkörande i Linköping

Samarbetar om självkörande minibussar i Linköping: Xavier Salort, Head of Sales, EasyMile; Sofia Malander, vd Östgötatrafiken och Gunnar Schön, vd Transdev Sverige AB. Foto: Dan Coleman.

I höst kommer Linköping att få förarlösa minibussar. Dock inte i reguljär kollektivtrafik, utan som ett pilotprojekt. Östgötatrafiken, Linköpings kommun, VTI (Statens väg- och transport-forskningsinstitut) och Transdev har tillsammans med flera andra partners skapat försöksverksamheten ELIN för att bedriva forskning kring självkörande minibussar i anslutning till Campus Valla och Vallastaden i Västra Valla, Linköping.

Projektet innebär att två självkörande minibussar snart kommer att köra en slinga inom universitetsområdet på öppen gata i Linköping. Avtal har nu tecknats med fordonstillverkarna Navya och EasyMile. De självkörande minibussar kommer att köras av Transdev som idag bland annat driver buss- och tågtrafik i och runt Linköping.

– Vi har förberett projektet i Linköping under en längre tid. När vi nu har full finansiering, organiserade forskningsfrågor och samverkan med engagerade och kompetenta partners är vi väldigt glada att gå från ord till handling.

– Transdev är idag ledande inom autonom mobilitet med 3,5 miljoner resenärer sedan 2005, världen över, och det blir spännande att kunna erbjuda den här teknologin till Linköpingsborna, säger Christian Monstein, Innovationschef på Transdev Sverige AB.

Med försöket hoppas aktörerna i projektet att ta reda på hur elektrifierade och självkörande minibussar kan komplettera den befintliga kollektivtrafiken och därmed öka kollektivtrafikens konkurrenskraft gentemot den privatägda bilen.

– För att uppnå våra klimatmål och för att våra växande städer ska kunna behålla sina attraktiva miljöer behöver fler resa kollektivt. För att lyckas med det behöver vi testa nya lösningar för att se hur dessa passar ihop med det traditionella systemet och på vilket sätt vi som samhälle organiserar oss runt dessa. Det här försöket är ett första steg för att utvärdera flexibla och kundanpassande lösningar i Vallaområdet, säger Sofia Malander, vd på Östgötatrafiken.

Försöket är ett samarbete mellan privata och offentliga aktörer samt akademiker. I konsortiet ingår Akademiska Hus, Linköpings kommun, Linköpings Universitet, Mjärdevi Science Park, RI.SE, Research Institutes of Sweden, Transdev Sverige, VTI statens väg-och transportforskningsinstitut och Östgötatrafiken.

Försöket i ett nötskal:

* Två separata fordon trafikerar en slinga på cirka 2 kilometer;
* 10-13 passagerare ombord;
* En säkerhetsförare kommer att vara ombord för att övervaka körningen men också i egenskap av kundvärd;
* Försöket är ett experiment och därför inte en formell del av den traditionella kollektivtrafik som Östgötatrafiken tillhandahåller. Trafiken kan komma att förändras och ställas in vid olika tillfällen beroende på pågående forskningsprojekt, väderlek, evenemang med mera.

Share Dela

Taggat som: , , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)