Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

178 miljoner till flytande biogas

Robert Andrén, generaldirektör, Energimyndigheten: VBi läser hönan-och-ägget-problemet. Foto: Energimyndigheten.

Energimyndigheten öppnar nu för en samlad demonstration av flytande biogas som drivmedel för tunga fordon. Både bussar, lastbilar och fartyg ingår i satsningen. Totalt handlar det om 178 miljoner kronor som Energimyndigheten satsar i samarbete med innovationsklustret Drive LBG. Pengarna ska användas till en rad nya investeringar för att introducera flytande biogas (LBG) på marknaden och demonstrera den senaste tekniken inom området.

Hittills har Energimyndigheten beslutat om stöd till fem produktionsanläggningar, fem tankstationer, två bunkringsstationer för fartyg, tio långfärdsbussar och 159 LBG-lastbilar.

– Genom denna satsning löser vi den klassiska ”hönan och ägget”-situationen när ett nytt drivmedel ska introduceras på marknaden. De som investerar i ny produktionskapacitet kan vara trygga med att det kommer att finnas kunder till LBG samtidigt som progressiva åkerier som satsar på klimatvänliga transporter kan vara säkra på att det finns LBG att tanka, säger Energimyndighetens generaldirektör Robert Andrén.

För att biogasen ska övergå i flytande form måste den kylas ner till minus 161 grader Celsius. Det finns idag teknik framtagen för att producera, distribuera och använda LBG, men hittills har tekniken inte demonstrerats samlat i full skala på samma sätt som i den nu aktuella satsningen.

– Jag hoppas att Drive LBG kan bli ett internationellt skyltfönster för ny LBG-teknik genom denna världsunika satsning säger Johan Laurell, föreståndare på Drive LBG.

Redan 2010 testade Upplands Lokaltrafik (UL) och Nobina flytande biogas i den regionala busstrafiken i Uppland. Foto: UL.

Det här är inte första gången som Energimyndigheten satsar på flytande biogas. För nio år sedan gick Volvo in i ett treårigt test med 100 lastbilar och 20 bussar som skulle drivas av en kombination av flytande biogas och diesel. I det projektet satsade Energimyndigheten 24 miljoner kronor.

Samma år, 2010, satte Upplands Lokaltrafik (UL) i samarbete med Nobina och Scandinavian Biogas in två ombyggda bussar som drevs av flytande biogas och diesel på ULK:s linje mellan Uppsala och Arlanda. Tekniken kallades Dual Fuel. Satsningen var ett led i UL:s ambition att 80 procent av regionbussarna i Uppland år 2014 skulle köras på biogas. Så blev det dock inte.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)