Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Mer elektrisk BRT från Keolis

Keolis har startat BRT-trafik med fullelektriska ledbussar i franska Bayonne. Fler linjer kommer. Foto: Keolis.

Den internationella buss- och tågoperatören Keolis har lanserat en ny, helt elektrisk BRT-linje mellan städerna Biarritz och Bayonne i franska Baskien. Den tolv kilometer långa linjen har 30 stationer och trafikeras med tio fullelektriska ledbussar från Irizar. Restiden mellan de båda städerna är 30 minuter med BRT-linjen. Bussarna laddas på cirka fem minuter vid ändhållplatserna samt på tre – fyra timmar nattetid i depå.

En andra, fullelektrisk BRT-linje ska etableras mellan Bayonne och staden Tarnos nästa år. Satsningen på eldrivna BRT-linjer är en del av en större översyn av linjenätet i regionen som myndigheterna och Keolis räknar med ska ge en resandeökning på 25 procent fram till år 2023.

Senare i år ska en BRT-linje med bränslecellsbussar startas av Keolis i den franska staden Pau. En av de vätgasdrivna ledbussar som ska trafikera linjen visas av tillverkaren Van Hool på Busworld i Bryssel i oktober.

Sedan tidigare trafikerar Keolis en eldriven BRT-linje i Amiens, Frankrike.

Även i Sverige kör Keolis elbussar i stadstrafiken i Karlstad.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2023 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)