Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

ABB i kinesiskt elbussamarbete

ABB och den kinesiska busstillverkaren King Long ska samarbete om extremt snabbladdare elbussar. Bild: ABB.

Energijätten ABB och den kinesiska fordonstillverkaren King Long har skrivit avtal om att gemensamt utveckla en elbuss med extremt snabb laddning. Bussen ska utrustad med ABB:s blixtsnabba laddsystem TOSA som laddar bussens batterier mycket snabbt på hållplatser, samtidigt som passagerarna stiger av och på. Fördelen med tekniken är att bussen inte måste tas ur trafik för laddning, ha långa ändhållplatsstopp eller att det behövs fler bussar för trafiken eftersom trafikplaneringen måste ta hänsyn till laddningstider.

Tekniken, TOSA, används idag på en linje med elbussar i Génève och även på den franska staden Nantes BRT-linje med dubbelledade elbussar. Foto: Ulo Maasing.

Tekniken från ABB används idag på eldrivna ledbussar i Génève liksom på de nya, dubbelledade elbussarna på BRT-linjen i den franska staden Nantes. Tekniken kräver inga luftledningar, vilket krävs för trådbussar som på delar av linjenätet körs på batteri och utan luftledning. Laddning vid hållplats tar cirka 15-20 sekunder.

ABB och King Long kommer att gemensamt etablera ett pilotprojekt i Kina. King Long ska designa och bygga elbussarna, medan ABB svarar för utrustning och teknik för extrem snabbladdning med laddstation, batteriladdare ombord på bussen och övriga delar av laddutrustningen.

– Det tar mindre än en sekund för pantografen på bussen att fällas upp och etablera kontakt med en skena på laddstationen så att laddningen kan börja. Tekniken gör batteriladdningen både snabb och flexibel, vilket gör den till en idealisk lösning för högfrekventa och hårt belastade busslinjer, säger Niklas Persson, chef för ABB Power Grid´s verksamhet för att integrera elnät.

Kina är idag världens största elbussmarknad på grund av den kinesiska regeringens politik för att elektrifiera kollektivtrafiken och minska luftföroreningar i städerna liksom oljeberoendet. King Long är en av de största busstillverkarna i Kina med en omfattande försäljning i ett stort antal länder i främst Asien, Latinamerika, Afrika och Mellanöstern.

Här är en animerad video från ABB som visar hur tekniken fungerar på linje 23 i Génève:

Share Dela

Taggat som: , , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)