Häromdagen visade den holländska busstillverkaren Ebusco sin nyskapande elbuss Ebusco 3.0 med batterier placerade under bussgolvet. Tidigare har amerikanska busstillverkaren Proterra lanserat en elbuss som även den har batterierna under golvet. På världens största bussmässa, Busworld, som i veckan öppnar i Bryssel visar Cummins sitt nya, mycket låga batterisystem för installation under golvet. Det gör bussens tyngdpunkt mycket lägre än den vanliga placeringen högre upp i bussen, i synnerhet jämfört med en placering på taket. Batterierna är så låga att bussen fortfarande kan svara mot europeiska krav på en låggolvsbuss. Dessutom kan utrymmet inne i bussen nyttjas maximalt.
Cummins är en av de stora tillverkarna av diesel- och gasmotorer för tunga fordon. Cummins har sitt huvudkontor i USA, men även europeiska busstillverkare använder företagets motorer. Nu har Cummins tagit steget fullt ut även när det gäller eldrift. På Busworld visar företaget sitt nya batteri som är lägre än 140 millimeter i en utställningsbuss som är 8,9 meter. Men eftersom batteriet ingår en en helt modulär plattform från Cummins kan det användas även i större bussar.
Enligt Cummins är det nya, låga batteriet konstruerat med den senaste tekniken för battericeller med hög energitäthet. Det nya batteriet är av Cummins speciellt utvecklat med sikte på den europeiska marknaden, men kommer också att erbjudas andra marknader. Cummins beskriver det nya lågprofilbatteriet som ”ett betydande steg framåt när det gäller att bygga tillgängliga nollemissionsbussar”.
Företaget uppger att det nya batterisystemet är en del av dess plan för framtida, fullelektriska drivlinor.
På mässan visar Cummins lågprofilbatteriet som en del av ett komplett produktutbud för eldrift, inklusive befintliga produkter som takmonterade batterier och kontrollysstem, liksom Cummins nya, integrerade eDrive. Det är en drivlina med elmotor, kraftöverföring och inverterade i ett enda lättviktssystem.
Lämna ett svar