Den internationella expressbussjätten FlixBus testar nu långlinjetrafik med batteribuss i Kalifornien. Det är en buss från den stora nordamerikanska busstillverkaren MCI (Motorcoach Industries, ett dotterbolag till New Flyer, som FlixBus har testat på en linje mellan San Francisco och Sacramento i Kalifornien. Expressbussföretaget planerar nu att beställa bussar från MCI nästa år för trafik på flera linjer i såväl västra som östra USA.
Exempel på linjer som kan få elbussar från MCI i expresstrafik är Los Angeles – San Diego, Portland – Seattle och New York – Philadelphia. Sedan tidigare kör FlixBus elbussar mellan Paris och Amiens i Frankrike samt mellan Frankfurt am Main och Heidelberg i Tyskland. Företaget har också aviserat att man är intresserad av att delta i utvecklingen av en bränslecellsbuss för långväga trafik.
Den buss som FlixBus nu testat i USA är MCI:s första elbuss, CRTe LE CHARGE. Det är en lågentrébuss med sittplatser även i låggolvsdelen. Bussen har en Siemens elmotor på 261 kW och ett paket litiumjonbatterier från USA-företaget XALT Energy på 389 kWh, men kan fås med batterier på upp till 544 kWh. Laddtiden uppges till tre timmar med en depåladdare på 150 kW.
– Att testa den första amerikanska fullelektriska långfärdsbussen är inte bara en milstolpe för FlixBus utan för resebranschen i sin helhet, säger Michael Kahn, affärsutvecklingschef för FlixBus USA.
Han bekräftar också bolagets mål att vara helt CO2-neutralt år 2030.
Lämna ett svar