Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Mesta busslinjen snabbas upp: ”Snigel ska bli leopard”

Sveriges mest belastade busslinje ska bli rejält snabbare. Foto: Ulo Maasing.

Sveriges mest belastade busslinje, linje 4 i Stockholm, ska bli snabbare. Linjen har mellan 65 000 och 70 000 dagliga resenärer, vilket nästan motsvarar det totala antalet resenärer på SJ:s tåg i hela landet under en dag. Tanken är att linjen ska förvandlas från stombuss till något av en expressbuss.

Linje 4 går genom en stor del av Stockholms innerstad, från Gullmarsplan via Skanstull, Hornstull, Fridhemsplan, Odenplan till Radiohuset på Östermalm. Men på långa sträckor är reshastigheten låg, samtidigt som bussarna ofta klumpar ihop sig och kommer två eller tre samtidigt.

Receptet för att snabba upp linjen är att flytta körfält och hållplatser så att de ligger mitt i gatan. Det skulle kunna förkorta restiden från dagens 50 minuter enligt tidtabell till omkring en halvtimme, från ändhållplats till ändhållplats. Samtidigt kan turtätheten förbättras. Idag fastnar bussarna på linjen ofta på grund av varutransporter, vägarbeten och bilar som är parkerade.

– Vi tror att restiden skulle kunna kortas med minst en tredjedel då bussarna ska kunna få upp hastigheten. Med full effekt ska vi också kunna fördubbla resandet, säger Tomas Eriksson(MP), kollektivtrafikregionråd i Region Stockholm till Svenska Dagbladet.

– Det ska bli en pulsåder i den befintliga stadsmiljön. Fyran ska gå från att vara en snigel till att bli en leopard, säger Kristoffer Tamsons(M), trafikregionråd, till SvD.

Satsningen ska klubbas på regionfullmäktiges budgetsammanträde under tisdagen och onsdagen.

Taggat som: , , , ,

2 kommentarer »

  1. Eftersom så få (vet SL hur många?) av 4:ans resenärer reser HELA sträckan vore det bättre att dela upp 4 på flera kortare linjer. T ex en mellan Gullmarsplan och Ringvägen, en RIngvägen-Hornstull. En Hornstull-Fridhemsplan. En Fridhemsplan-KTH och en KTH-Radiohuset. Just vid Ringvägen, Hornstull, Fridhemsplan och Odenplan sker ett stort antal ”omstigningar” – bussen nästan töms och nya kommer på. Dessa resenärer använder antagligen bussen som tvärförbindelse i stället för att ta T-banan till Centralen eller Slussen och byta.
    50 är ett annat exempel. Från Odenplan till Universitetet väljer många vid Odenplan buss 50, som går direkt, i stället för T-banan med byte vid Centralen. Har SL inte koll på sånt här?

  2. Vad hjälper detta att placera bussfil i mitten, detta funkar inte idag pga. trafikljus som inte synkade med bussar, exempel mellan Odenplan och Roslagsgatan hållplats vi har bussfil i mitten, men vi stannar vid varje trafikljus när vi kör 4an plus bilar, lastbilar som parker vid högerkant på cykelbana då är de som kör bilfil tvungna att ta bussfil för att ta sig fram. Eller mera och mera som kör bussfilen…Eller lastbilar som stannar mitt i filen för att lasta av eller på, då är bara att vänta att de blir klara med sitt arbete och köra iväg, då,kan man själv köra vidare. I Stockholm trafiken blir värre och värre för varje dag pga. folk mindre och mindre respekterar trafikregler och lagar.
    Massa Alfåns Åberg ”Jag ska bara…”

    För att upptäcka hur på riktig i trafiken, åk med någon av oss en arbetspass eller placera kamera som filmar allt framfört buss.

    Sona exemplar finns överallt

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)