Totalt sex trafikföretag lämnade in anbud på Skånetrafikens upphandling av stads- och regiontrafik i Kristianstad som vi i korthet rapporterade om på måndagen. Upphandlingen vanns av Arriva Sverige med ett utvärderingspris på 62,2 miljoner kronor/år. Nuvarande operatör, Transdev, kom på femte plats med ett pris på 82,8 miljoner konor/år. Go-Ahead Sverige deltog också och hade det radikalt högsta priset, 127 miljoner kronor/år.
Utvärderingspriset utgörs av en sammanvägning av själva anbudspriset samt en värdering som Skånetrafiken gjort av två kvalitetskriterier, kundnöjdhet samt punktlighet. Utvärderingspriset är det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet och vinnare blev således Arriva Sverige.
Upphandlingen gäller 19 busslinjer: 5 i stadstrafiken i Kristianstad samt fjorton i regiontrafik. Antalet dimensionerande bussar är 83.
Av ersättningen till operatören är cirka 30 procent resandeincitament. Det ska alltså löna sig för operatören att öka resandet i kollektivtrafiken. Resandeincitamentet tillkommer utöver produktionsersättningen och utgår per betalande resenär.
Avtalet träder i kraft i samband med tidtabellsskiftet i december 2020 och löper på åtta år med möjlighet till förlängning i upp till nio månader. I avtalet ingår också att 53 befintliga gasbussar ska tas över av Arriva vid trafikstarten.
Åtta bussföretag var prekvalificerade i upphandlingen och sex valde att komma in med anbud.
Efter Skånetrafikens utvärdering av anbuden blev rangordningen mellan företagen den här. Inom parentes anges utvärderingspriset/år.
1 Arriva Sverige (62 240 349:-)
2 Bergkvarabuss (62 890 670:-)
3 Keolis Sverige (63 117 237:-)
4 Nobina Sverige (70 330 859:-)
5 Transdev Sverige (82 787 092:-)
6 Go-Ahead Sverige (127 044 098:-)
Prekvalificerade företag som inte lämnade in anbud var Vy Buss (tidigare Nettbuss) samt Sandarna Transporter (numera Connect Bus).
Avtalsspärr råder till den 19 december.
Lämna ett svar