Den kinesiska elbusstillverkaren BYD skördar nya framgångar på den svenska marknaden. Det är bussoperatören Nobina som beställer batteribussar från BYD till sin nyligen vunna trafik i Linköping och Piteå. Totalt handlar det om 30 bussar till de båda städerna. Sedan tidigare är Nobina en av BYD:s allra största kunder i Europa.
I Linköping ska Nobina sätta in 17 batteridrivna ledbussar i stadstrafiken. Det blir bussar av samma typ, BYD K11U, som Nobina satte i trafik i Borås i augusti. Bussarna är 18,6 meter långa och kan köras 17 – 18 mil på en laddning. Tillverkningen sker vid BYD:s fabrik i Hangzhou, Kina. Därifrån kommer också de batteridrivna ledbussar som Nobina senare i år sätter i trafik på BRT-linjen i Barkarbystaden. Läs vårt reportage om BYD i Hangzhou genom att klicka här.
Ursprungligen var det tänkt att trafiken skulle starta i december förra året, men försenade vägbyggen har gjort att Nobina och SL har valt att skjuta på starten.
Till Piteå blir det tretton BYD:s tolv meter långa stadsbuss av samma modell som redan går i trafik för Nobina i flera städer i västra Sverige och i Sörmland. Dessa bussar tillverkas i BYD:s bussfabrik i Komarom i Ungern som vi besökte i fjol.
Av vilken anledning används kinesiska batteribussar i Västtrafik?
Är miljöförelarna så mycket större mot andra bussar?
Kina som ökar utsläppen och fortfarande bygger fler kolkraftverk.
Har vi inte motsvarande på närmare håll med en betydligt mer miljövänlig produktion?
Dessutom fraktas bussar hela eller i delar med båtar som tyvärr också bidrar till ökade utsläpp.
Som pensionär är jag uppriktigt orolig för våra barns framtid.
Som konsumenter måste vi göra vad vi kan minska utsläppen med våra inköpsval.
Sedan kan man också ha funderingar på om man skall stötta den kinesiska regimen så mycket som vi gör. En regimen som har stora ambitioner att vi bli en världsmakt.