Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Här byggs Stockholms elektriska BRT-bussar

En av de elledbussar som Nobina i december ska sätta i trafik på BRT-linjen i Barkarbystaden, nordväst om Stockholm. Foto: Ulo Maasing.

I dagarna skeppas de första helt eldrivna ledbussarna till den första BRT-linjen i Storstockholm. I december startar linjen som ska knyta samman den nya Barkarbystaden i Järfälla nordväst om Stockholm med tunnelbanan i Akalla. Senare ska linjen också förlängas åt andra hållet till SL:s pendeltågsstation Barkarby. Bussarna levereras av kinesiska BYD (Build Your Dreams) och tillverkas i BYD:s bussfabrik i mångmiljonstaden Hangzhou, några hundra kilometer söder om Shanghai. Vi besökte för en dryg vecka sedan fabriken som enbart producerar för exportmarknaden.

Vid vårt besök är inte bara bussarna till Barkarbystaden under produktion i fabriken. Där står bussar med destination Spanien, Sydkorea, Storbritannien och flera andra länder. Hittills har BYD sålt elbussar till mer än 50 länder. Att företagets fabrik i Hangzhou uteslutande fokuserar på produktion för export beror på att kvalitetskraven på bussar för hemmamarknad och export skiljer sig. Kraven på livslängd likaså – bussar för den kinesiska marknaden byggs för att gå i trafik i åtta år.

Vid vårt besök i BYD:s fabrik i Hangzhou, Kina, var fyra elledbussar till Nobina under produktion. Foto: Ulo Maasing.

– Men för exempelvis Europa bygger vi för tio år eller mer och snart femton år i trafik, säger Isbrand Ho, vd för BYD:s europeiska dotterbolag BYD Europe.

I Kina är också kraven på detaljutförande lägre än i Europa. Det kan handla om enskildheter som dörrar som inte sluter tätt och liknande.

– Sådant skulle aldrig godtas av exempelvis Nobina eller av brittiska Go-Ahead (som vi nyligen presenterade i ett stort reportage), säger Isbrand Ho.

Nobina är just nu BYD:s största enskilda kund i Europa. Företaget har i år satt in ett stort antal elbussar från BYD i Oslo liksom i en rad svenska städer: Landskrona, Lidköping, Katrineholm, Borås, Flen, Nyköping samt i Ale kommun utanför Göteborg. Enbart under augusti nyregistrerade Nobina 36 bussar från BYD i Sverige. Det var sju 18-meters ledbussar till Borås, två niometers midibussar för trafiken i Ale samt 27 tolv meter långa bussar till Lidköping och tre Sörmlandsstäder.

Det är också Nobina som är köpare av elledbussarna till BRT-linjen i Barkarby.

Hela exportprogrammet
Vid vårt besök pågick slutproduktionen av fyra sådana bussar, samtliga med den nya design som BYD kommer att presentera på Busworld i Bryssel i oktober och som det annars råder mycket hysch-hysch kring. På fabriken i Hangzhou är också slutproduktionen och leveranserna igång för femton tolvmeters elbussar till Madrid, även de med den nya designen.

Vi räknar med en raketartad utveckling, säger Yanqun Zhang, chef för BYDF:s fabrik i Hangzhou. Foto: Ulo Masasing.

BYD:s fabrik i Hangzhou grundades så sent som 2014 och produktionen startade i september 2015. Produktionskapaciteten är 3 000 bussar per år, men där är man inte ännu.

Idag arbetar cirka 700 personer i fabriken i enskift. Vid tvåskift kan man producera max 16 bussar/dag. Foto: Ulo Maasing.

Fabrikschefen Yanqun Zhang uppger att produktionen under perioden januari – juli uppgick till 543 bussar, alla för export. 136 av bussarna gick till den nord- och sydamerikanska marknaden, 223 till Asien och Stilla Havsregionen samt övriga 184 till Europa. Då är leveranserna till de båda monteringsfabrikerna i ungerska och franska Beauvais inräknade.

Ett dubbeldäckarchassi för London som ska karossernas av brittiska ADL. Foto: Ulo Maasing.

Här tillverkas hela BYD:s produktprogram när det gäller elbussar för export, från sjumetersbussar till 18-meters ledbussar.

I början av året levererade fabriken den 50 000:e batteribussen från BYD. Bussen ingick i en order på femton bussar till den spanska staden Badajoz. Än så länge tillverkas samtliga ledbussar i Hangzhou, men i framtiden kommer även ledbussar att tillverkas parallellt vid den ungerska fabriken.

Hangzhou har också levererat 35 dubbeldäckare till London i samarbete med brittiska ADL (Alexander Dennis).

– Vi har ytterligare 29 dubbeldäckare under beställning till Transdev i London. I framtiden planerar vi också produktion av elektriska långfärdsbussar för den internationella marknaden, berättar Yanqun Zhang.

Hela tillverkningsprocessen av bussarna sker i Hangzhou. Eller rättare sagt, kan ske. Fabriken levererar både kompletta bussar, men härifrån kommer även de bussar som ska byggas färdiga i BYD:s utländska fabriker i Europa och Nordamerika. Där använder man också lokala och regionala underleverantörer.

Från Kina levereras chassierna i rostfritt stål, liksom drivlina och batterier. I exempelvis Komárom monteras sedan karosser, inredning med mera. Fönstren på de bussar som produceras i Komárom kommer således från Pilkington, dörrarna från Masats och Ventura, taket från Pecocar och så vidare. Enligt BYD kommer cirka tio procent av elsystemet från lokala tillverkare.liksom 30 procent av drivlinan, 45 procent av karossen och 50 procent av inredningen.

Enligt Yanqun Zhang är det ingen prisskillnad mellan de bussar som levereras kompletta från Hangzhou och de som tillverkas i den ungerska fabriken.

I Storbritannien har BYD haft framgångar genom sitt samarbete med Alexander Dennis. Från Hangzhou levereras de chassier som sedan karosseras av ADL, både enplans- och tvåplansbussar.

Midibussar för leverans till Sydkorea. Foto: Ulo Maasing.

Kompletta bussar som levereras från fabriken i Hangzhou går här igenom hela produktionskedjan, från att chassibalkarna pressas och svetsas samman till lackering, interiör, utrustning och kvalitetskontroll. För exempelvis bussar till Europa kommer en del av utrustningen från europeiska underleverantörer.

Produktionstiden i fabriken uppges till cirka två månader per buss, inräknat underleveratörer är den cirka sex månader.

Raketartad utveckling
Idag arbetar i fabriken 700 personer i enskift, men vid en omställning till tvåskift kan upp till 16 bussar per dag levereras från anläggningen. På en direkt fråga från oss uppges månadslönen för dem som arbetar i produktionen till motsvarande mellan 8 000 och 10 000 kronor. Men löneläget är inte jämförbart med till exempel Sverige. Ingen skatt dras exempelvis på lönen och bostads- och sjukvårdsförmåner ingår.

När vi besöker fabriken står stora ytor i den 129 0900 kvadratmeter stora byggnaden outnyttjade, men så kommer det inte att vara framöver enligt BYD.

En av de femton elbussar som BYD just nu levererar till lokaltrafiken i Madrid. Foto: Ulo Maasing.

– Vi räknar med en raketartad utveckling i framtiden och en betydande tillväxt redan senare i år.

– Idag tillverkar vi enbart bussar här, men i framtiden ska vi också producera lastbilar och andra nyttofordon. Mot slutet av året kommer vi också att installera ny produktionsteknik som exempelvis svetsrobotar, förklarar Yanqun Zhang när hon visar oss runt i anläggningen.

Och även om Yanqun Zhang inte säger det är det uppenbart att BYD liksom flera andra kinesiska busstillverkare ser mycket stora marknadsmöjligheter i andra länder. I slutet av förra året fanns enligt nyhetsbyrån Bloomberg omkring 460 000 elbussar i trafik i världen. 421 000 av dessa fanns i Kina, där elektrifieringen av stadsbussarna bokstavligen har stormat fram. I jättestaden Shenzhen, till exempel, är samtliga 16 000 stadsbussar eldrivna, vilket vi rapporterar om i ett kommande reportage på bussmagasinet.se.

Vi återkommer dessutom med fler reportage från Kina den närmaste tiden.

Taggat som: , , , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter, Reportage

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)