Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Självkörande bussar kan ge landsbygden bättre kollektivtrafik

På väg mot svensk landsbygd? Bild: Ramböll.

Fyra kommuner ska tillsammans med Trafikverket, forskningsinstitutet RISE och konsultföretaget Ramböll se på möjligheterna att komplettera kollektivtrafiken med självkörande fordon på landsbygden. Idag är möjligheterna att leva utan bil på landsbygden små för de flesta. Men bilberoendet kan minska, samtidigt som de som inte har bil får bättre förutsättningar, anser parterna. De fyra kommunerna är Skellefteå, Eskilstuna, Gotland och Lund.

– Landsbygdens tillgänglighet är mer eller mindre helt byggd på biltrafik. Det är ohållbart ur flera aspekter, både för klimatet och ur ett inkluderande perspektiv. Självkörande bussar kan innebära ökad turtäthet utan märkbart högre kostnader, vilket innebär att fler kan låta bilen stå, säger Joakim Ahlberg, deltagare i projektet från Ramboll.

– Tekniken för mer hållbara transporter används redan i stadsmiljö och nu är det dags se hur den kan växla upp till utökad kollektivtrafik för fler än stadsborna. Vi börjar samarbetet med fyra kommuner med målsättningen att hitta vägar framåt för alla kommuner, säger Håkan Burden, projektledare från RISE.

Drive Sweden och Trafikverket har nu beviljat projektet pengar för att undersöka möjligheterna till självkörande bussar på landsbygden. Undersökningen är baserad på svenska kommuners lokala omständigheter och internationella aktörers tekniska möjligheter. Den ska skapa underlag för upphandlingar och ett praktiskt genomförande.

Projektet utgår från det svenska transportpolitiska målet om en långsiktigt hållbar transportförsörjning för invånare och näringsliv i hela Sverige. Det övergripande målet med projektet är bereda vägen för ett jämlikt, energieffektivt och hållbart självkörande system som till kan vara ett komplement till dagens kollektivtrafik.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)