Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Stor regionbussupphandling i Uppland

Trafikpoli8tikerna i Region Uppsala initierade på måndagen en stor upphandling av all regionbusstrafik. Foto: Ulo Maasing.

Regionbusstrafiken i Region Uppsala ska upphandlas med trafikstart sommaren 2022. Trafik- och samhällsutvecklings-nämnden i Region Uppsala beslutade på måndagen att initiera en upphandling av nytt avtal för regionbusstrafiken. Upphandlingen gäller de tre nuvarande avtalen för regionbusstrafiken som löper ut i juni 2022.

Upphandlingen kommer att annonseras i början av hösten det här året och ett tilldelningsbeslut är att vänta i början av 2021. I dag körs trafiken av två olika trafikföretag uppdelat på tre separata avtal.

Det paket som omfattar huvuddelen av regionbusstrafiken i Uppsala körs av Nobina med omkring 173 dimensionerande fordon. Landsbygds- och tätortstrafiken i Enköping körs av Transdevägda SamBus med cirka 17 dimensionerande fordon.

– Det här är en viktig upphandling för regionens fortsatta utveckling inom ett hållbart resande, säger Johan Örjes (C), ordförande Trafik-och samhällsutvecklingsnämnden.

Det mesta tyder nu på att diskussionen om att köra regiontrafiken i Region Uppsala i egen regi är avförd från dagordningen.

-Vi och våra medlemsföretag är positiva till att Trafik- och samhällsutvecklingsnämnden i Region Uppsala tagit beslut om att initiera upphandling av regionbusstrafiken i regionen. Region Uppsala har idag många aktiva bussföretag, både stora och små. Att kunna kombinera upphandlad trafik med andra tjänster, såsom turist- och beställningstrafik är för många företag i regionen ett måste för att överleva. Och att bussföretagen finns och kan erbjuda sina tjänster är viktigt för många av Uppsalas föreningar, företag och turistdestinationer, kommenterar Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag inom Transportföretagen och Svenskt Näringsliv.

– Dessutom ser vi från många andra håll i Sverige att ett gott partnerskap mellan bussföretag och offentliga beställare ger nya kostnadseffektiva lösningar och utveckling av kollektivtrafiken i ett skede när det händer mycket inom teknik och miljö i kollektivtrafiken. Sammantaget bidrar detta till att skapa en kollektivtrafik med resenären i centrum.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)