Två av de stora trafikföretagen i svensk kollektivtrafik, Transdev och Nobina, har begärt överprövning av den stora upphandlingen av busstrafik som Östgötatrafiken nyligen genomförde. Transdev anser att vinnande Grimslövsbuss inte uppfyller kraven i upphandlingen. Även Nobina argumenterar på samma sätt, men har begärt anstånd till nästa vecka med att utveckla sin begäran om överprövning.
Det var i slutet av januari som Östgötatrafiken tilldelade Grimslövsbuss express- och regionbusstrafiken i Östergötland för åren 2021 – 2023. Upphandlingen var uppdelad i två paket om totalt cirka 90 bussar. Grimslövsbuss´ vinnande anbud har ett sammanlagt värde om cirka 2,1 miljarder kronor. Trafikstarten är planerad till den 21 juni 2021.
Åtta företag deltog i upphandlingen, där den nuvarande operatören StångåBuss la det dyraste anbudet i båda paketen. I det ena paketet la Transdev det näst lägsta budet, 4,67 procent dyrare än Grimslövsbuss. I det andra paketet la Nobina ett anbud som var 2,32 procent dyrare än Grimslövsbuss´ anbud.
Transdev hävdar att Grimslövsbuss inte uppfyller upphandlingens krav på teknisk och yrkesmässig kapacitet, bland annat därför att företaget uppgett att 40 procent av företagets tidigare uppdrag i Kronoberg gäller skoltrafik. Transdev anser att det inte räknas som tidtabellslagd linjetrafik och därför inte lever upp till Östgötatrafikens krav på tidigare erfarenhet av just tidtabellslagd linjetrafik.
Transdev anser också att Grimslövsbuss inte klarar upphandlingskraven på andra punkter. Enligt Transdev har det vinnande företaget inte all kompetens själv, utan att uppdraget utförs av koncernsyskon. Grimnslövsbuss ägs av Karlssonbuss i Vaggeryd som också äger Svens Carlssons Trafik. Transdev ifrågasätter också om Grimslövsbuss i nuläget har tillräckligt många bussar för att få delta i upphandlingen.
Nobina hävdar att Grimslövsbuss inte uppfyller kravet på referensuppdrag i upphandlingen, men har begärt att få återkomma med att utveckla grunden för begäran om överprövning.
Östgötatrafiken håller inte med om att Grimnslövsbuss felaktigt skulle ha tilldelats trafiken.
– Vår uppfattning är att bolaget uppfyller kraven, annars skulle vi ju inte ha godkänt dem, säger Mattias Näsström, trafikoperativ chef på Östgötatrafiken till Östgöta Correspondenten.
Du kan läsa mer om upphandlingen och se samtliga bud genom att klicka här.
Lämna ett svar