Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

”Elskatt på elbussar inte hållbart”

En elbuss på laddstationen i Tomtebo, Umeå. Foto: Ulo Maasing.

”Det är obegripligt att regeringen väljer att behålla elskatten på elbussar, trots att EU-kommissionen ger grönt ljus för att slopa skatten”. Det skriver Transportföretagens vd Marcus Dahlsten och Sveriges Bussföretags branschchef Anna Grönlund i en debattartikel i Dagens Industri. ”Om busstrafiken går över till eldrift kan det biodrivmedel som i dag tankas i bussarna användas där det behövs bättre. Det skulle till exempel gynna omställningen på godstransportsidan”, skriver de båda. Just nu finns stora möjligheter att stimulera omställningen till elbussar, framhåller Anna Grönlund och Marcus Dahlsten.

– Skulle elskatten lyftas bort får bussföretag och kollektivtrafikmyndigheter ökade incitament att investera i trafik med elbussar, skriver Dahlsten och Grönlund och pekar på en rad fördelar med elbussar.

De lyfter också fram kapacitetsbristen i de svenska elnäten som ett orosmoment och pekar på att de upphandlade trafikavtalen ofta är på tio år.

– Därför måste både regionala kollektivtrafikmyndigheter och bussföretag känna sig säkra på att de elbussar man vill ha får ström under hela avtalsperioden.

Anna Grönlund och Marcus Dahlsten framhåller att det just nu finns stora möjligheter att stimulera en övergång till elbussar eftersom trafikupphandlinbgar för mer än 100 miljarder kronor ska göras de närmaste tre åren.

– En stark svensk hemmamarknad är viktig för svensk fordonsindustri och den svenska elskatten på bussar är inte en positiv faktor i det sammanhanget, skriver de båda artikelförfattarna som också vill att mer pengar avsätts för elbusspremien.

– Nu vill vi se ordentliga satsningar för att elektrifieringen av landets bussflotta ska ta fart. Ett första steg är att lyfta bort elskatten. Det är också nödvändigt att säkerställa att elnäten har kapacitet att försörja stora bussdepåer på strategiska platser och att en infrastruktur också byggs upp för laddning av bussar i exempelvis expressbusstrafik, skriver Dahlsten och Grönlund i Dagens Industri.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)