Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Coronaviruset: Förhöjd beredskap hos SL

Förhöjd beredskap råder i SL-trafiken. Foto: Ulo Maasing.

Kollektivtrafiken i Storstockholm, SL-trafiken, rullar för närvarande i normalläge men med förhöjd beredskap. Det skriver trafikregionrådet Kristoffer Tamsons(M) på sin facebooksida vid lunchtid på torsdagen med anledning av det nya coronaviruset, covid-19. I Oslo genomför nu trafikhuvudmannen åtgärder för att minska kontakterna mellan resenärer och bussförare samt andra medarbetare i kollektivtrafiken.

Den förhöjda beredskapen innebär, skriver Kristoffer Tamsons, att verksamheten sedan en tid tillbaka förberett sig för att snabbt kunna lägga om trafik, nå ut med information och vidta de åtgärder som kan följa av en snabbt förändrad lägesbild, nya riktlinjer eller rekommendationer från ansvariga myndigheter.

I beredskapen inryms enligt Tamsons omfattande och mindre förändringar av trafikutbudet, information, personalförsörjning, anläggningsunderhåll, städning, reservdelstillgång mm. Såväl SL som våra leverantörer analyserar och planerar löpande för redundans på verksamhetskritiska funktioner.

SL uppger på sin hemsida att så länge man inte får särskilda instruktioner från Folkhälsomyndigheten eller Smittskydd Stockholm så städas stationer, tåg, bussar, övriga fordon och resenärsmiljöer enligt ordinarie rutiner.

SL:s norska motsvarighet Ruter, som svarar för kollektivtrafiken i Oslo och Akershus informerade på torsdagsmiddagen om en rad åtgärder, bland annat för att begränsa kontakterna mellan resenärer och anställda i kollektivtrafiken.

Bland de åtgärder som nu genomförs i Oslo är att framdörrarna på bussar och spårvagnar hålls stängda. Även de båda främsta stolsraderna stängs av. Kontantbetalningen ombord slopas och renhyållningen har trapåpats upp avsevärt de senaste dagarna.

För kollektivtrafikens medarbetare vidtas åtgärder för att minska smittrisken på själva arbetsplatsen, i toaletter, rastlokaler med mera.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)