
I den tyska staden Wuppertal stoppade lokaltrafiken först påstigning genom framdörrarna och spärrade av utrymmet vid föraren med plastband. De senaste dagarna har samtliga 300 stadsbussar utrustats med plastdörrar som avskärmar föraren så att denne får en egen kupé. Foto: WSW.
På allt fler håll i landet vidtas nu åtgärder för att minska bussförarnas utsatthet med anledning av Covid-19-pandemin. På söndagen meddelade således Länstrafiken i Västerbotten och Umeå kommun att det från och med måndag den 23 mars endast är tillåtet att stiga på genom mittdörrarna i Umeå stadstrafik, den så kallade Ultratrafiken.
I samband med påstigning ska resenären blippa sitt busskort eller sin mobiltelefon. Inga biljettköp är tillåtna ombord från och med måndagen, företagskort undantagna. Köp med reskassa ombord på bussarna medges inte, men även i fortsättningen måste resenärerna ha giltig biljett. Resenärerna uppmanas också att om möjligt undvika att sitta på de två främsta stolsrader.
Utanför Sverige finns det lokaltrafikföretag som går längre i arbetet att skydda förarna mot risken för smitta.
Lokaltrafiken i den tyska staden Wuppertal, Wuppertaler Stadtwerke (WSW) har tagit ett eller två steg längre än vad som är fallet i svenska städer. Till en början hänvisades resenärer att stiga på bak i bussarna, samtidigt som utrymmet längs fram spärrades av med ett plastband.
Men under de senaste dagarna har WSW:s samtliga 300 bussar utrustats med plastdörrar som ersätter avspärrningsbanden, vilket WSW bedömer avsevärt skyddar föraren från infektion av covid-19-virus.
Lämna ett svar