Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

“Färdtjänst havererar utan stöd till taxi”

Claudio Skubla, Svenska Taxiförbundet.

Regeringens krispaket missar de små företag som taxinäringen består av . Sex av sju taxiföretag har bara en eller två bilar som nu saknar intäkter för att betala lån, löner och bilkostnader. Utan snabba åtgärder riskeras en hel taxinäring att slås ut och att företag som kan utföra samhällsviktiga funktioner såsom färdtjänst, sjuktransporter och skolskjuts kommer att saknas på många orter, skriver Svenska Taxiförbundets förbundsdirektör Claudio Skubla i en debattartikel i Dagens Samhälle.

Han pekar på att två tredjedelar av taxiföretagen driver verksamheten som enskild firma, övriga som små aktiebolag med litet kapital eller som handelsbolag.

Det är företag som inte sitter på några reserver. Samtidigt har de förlorat sina intäkter medan kostnaderna är kvar, skriver Skubla.

“De privata taxiresorna har nästan upphört och de samhällsbetalda resorna inom färdtjänst och skolskjuts har försvunnit eller är på väg att försvinna på grund av coronaviruset. Det saknas därför intäkter som kan betala lån, löner och bilkostnader”, framhåller Claudio Skubla och fortsätter:

“Utan snabba åtgärder riskeras en hel taxinäring att slås ut och att företag som kan utföra samhällsviktiga funktioner såsom färdtjänst, sjuktransporter och skolskjuts kommer att saknas på många orter.

Regeringen behöver därför komplettera sitt krispaket med riktade åtgärder till taxiföretagen. Det behövs riktiga pengar i form av ett överbryggningsstöd direkt till företagen. Ett överbryggningsstöd behöver omfatta två miljarder kronor för taxiföretagen fram till månadsskiftet maj–juni.”

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)