Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Förlängt för Keolis i Stockholm – elbussarna dröjer

Keolis föreslås för förlängt avtal i Stockholms innerstad och på Lidingö. Foto: Ulo Maasing.

Bussoperatören Keolis får sitt avtal för busstrafiken i Stockholms innerstad och på Lidingö förlängt till augusti 2026. Det väntas trafiknämnden i Region Stockholm besluta vid sitt sammanträde på tisdagen. Det nuvarande avtalet började gälla år 2014 och gäller till augusti 2022 med möjlighet att förlängning med ytterligare fyra år, något som den tillförordnade SL-chefen Sara Catoni föreslår ska ske. Med en förlängning skjuts också en storsatsning på elbussar i Stockholm framåt i tiden.

I sitt förslag till förlängning av avtalet med Keolis skriver SL:s tjänstemän att det nuvarande avtalet i allt väsentligt fungerar väl, att relationerna mellan SL och Keolis fungerar bra och att kundnöjdheten överträffar de uppsatta målen.

Men förlängningen av avtalet innebär också att de de närmaste åren inte införs elbussar i någon större utsträckning i Stockholms innerstad. Redan tidigare har politikerna beslutat att ett införande av elbussar i Stockholm bör ske stegvis och i större omfattning bara i samband med en ny trafikupphandling. Och någon sådan blir det nu inte de närmaste åren.

I avtalet med Keolis ställer SL krav på både bussflottans medelålder och maxålder. I nyare SL-avtal ställs krav endast på maxålder. ”Genom att i fortsättningen endast tillämpa maxålderskravet är det möjligt att på ett mer kostnadseffektivt sätt införa femton depåladdade eldrivna ledbussar i samband med att avtalet mellan SL och Keolis förlängs”, skriver SL:s tjänstemän.

Samtidigt konstaterar de att oavsett vilket drivmedel som bussarna använder är framkomligheten avgörande för att kunna bedriva busstrafik på ett kostnads- och resurseffektivt sätt. Bristande framkomlighet är den enskilt största utmaningen i Stockholms innerstad, slår de fast.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)