Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Statligt kontantstöd till företag för att rädda jobb

Den norska regeringen presenterade på fredagsmorgonen ett krispaket med kontantstöd till små och medelstora företag. “Välkommet, passar bra för turist- och expressbussföretagen”, säger den norska branschorganisationen NHO Transport.

Den norska regeringen presenterade på fredagsmorgonen ett stöd för små och medelstora företag som har drabbats hårt av följderna av coronapandemin. Stödet ska betalas ut kontant och innebär att staten täcker en del av de fasta och löpande kostnaderna för företag som har drabbats av en betydande nergång i omsättningen till följd av följd av viruspandemin och smittskyddsåtgärderna. Stödet har likheter med de önskemål som Transportföretagen, där Sveriges Bussföretag ingår, flera gånger har fört fram till regeringen. Stödet beräknas ha en omfattning på 10 – 20 miljarder norska kronor per månad, beroende på hur många företag som kommer att använda sig av det. Satsningen välkomnas av Sveriges Bussföretags norska motsvarighet, NHO Transport som säger att stödet passar bra för turist- och expressbussföretag.

Den norska regeringen säger i ett pressmeddelande på fredagsmorgonen att stödet ska vara enkelt, både att använda och att administrera. Det ska utformas så att det tar kort tid från ansökan tills pengarna finns på företagets konto.

– Tusentals norska företag upplever nu att intäkterna faller snabbt, men som trots det har hyror, försäkringar och andra utgifter som inte försvinner även om de drar ner på verksamheten och permitterar anställda. När staten täcker en del av dessa kostnader ökar vi chansen för att företagen kan hålla sig flytande och att de snabbare kan skapa värde och arbetsplatser när krisen är över, kommenterar den norske finansministern Jan Tore Sanner (H).

Den lösning som regeringen i Norge nu arbetar med bygger på att företagen söker stöd genom en central, digital portal. Behandlingen av ansökningarna ska i hög grad vara automatiserad och baserad på tillgängliga data i olika register. Det ska göra det möjligt att starta upp stödet snabbt och att pengarna betalas ut så snart som möjligt.

Storleken på det stöd företag kan få baseras på nyckeltal och stödet blir därför schablonmässigt och inte särskilt anpassat till de enskilda företagens kostnadsstruktur.

– Norskt näringsliv står inför sin tuffaste utmaning någonsin och framtiden är väldigt osäker. Inte alla företag och verksamheter fångas upp av de krispaket vi tidigare lagt fram. Därför arbetar vi vidare med åtgärder. Det här stödet ska bidra till att förhindra att bärkraftiga företag måste läggas ner, säger näringsminister Iselin Nybø (V).

Stödet ska utformas i nära samarbete med både näringslivets organisationer och bankerna.

– Vi kommer att prioritera att snabbt få på plats en lösning som är enkel och effektiv, istället för att säkra en lösning med millimeterprecision. Då kan vi hellre justera stödet efterhand om det finns behov av det, säger finansminister Jan Tore Sanner.

Enligt planerna ska pengarna finnas på det sökande företagets konto inom två à tre veckor efter ansökan.

– Det här stödet passar väl för våra turistbuss- , flygbuss- och expressbussföretag som är direkt hårt drabbade av coronoakrisen. Man har tidigare sänkt momsen och arbetsgivaravgiften, men det hjälper ju föga när företaget saknar omsättning och alla anställda är permitterade, säger Jon H Stordrange, vd för NHO Transport.

Till en början ska stödet finnas tillgängligt under två månader, men vid behov kan den tiden förlängas.

Här kan du läsa den norska regeringens pressmeddelande om stödet.

Den norska regeringen lovar att återkomma med detaljerna kring stödet inom en vecka.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter, Turism

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)