Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Sverigepremiär för självkörande bussar från olika tillverkare

Nu testas självkörande små bussar från olika tillverkare och som kommunicerar med varandra i Linköping. Foto: Transdev.

På tisdagen invigdes en ny etapp i projektet med självkörande små bussar i Linköping, “Ride the Future”. För första gången i Sverige kör två självkörande fordon från två olika tillverkare i samma testområde. Bussarna håller inte bara koll på omgivningen utan kommunicerar också med varandra. Linköping kommer om några år också att få självkörande fullstora bussar på allmän väg i ett test som Trafikverket planerar.

Genom projektet Ride the Future kommer samarbetspartnerna i projektet att kunna studera hur två olika självkörande fordon interagerar med varandra, testa två olika teknologier och utvärdera dem i flera situationer. Det är en premiär i Sverige.

– Att självkörande fordon nu börjar rulla i Linköping är ett viktigt steg mot framtidens smarta och hållbara städer. Vi är jättestolta över projektet och det känns dessutom lite extra roligt att vara pionjär i utvecklingen av självkörande mobilitetslösningar. Vi hoppas kunna uppmuntra fler att testa sina innovativa lösningar i Linköping, säger miljökommunalråd Muharrem Demirok (C), Linköpings kommun.

En annorlunda busshållplats.

”Ride the future” är ett forskningsprojekt vars syftet är att ta reda på hur elektrifierade och självkörande minibussar kan komplettera den befintliga kollektivtrafiken och därmed öka kollektivtrafikens konkurrenskraft gentemot den privatägda bilen och underlätta för fler att resa kollektivt.

– Genom projektet hoppas vi kunna bidra till ökad kunskap inom området hållbar mobilitet och där människans behov och förmågor tas tillvara. Det finns mycket kvar att lära sig och redan nu har vi påbörjat nio forskningsprojekt som kommer att skapa nytta inte bara i Linköping men också över hela Sverige, säger Anna Anund på VTI.

Franska bussar
Minibussarna kör på el och tillverkas av de franska fordonstillverkare Navya och EasyMile. Minibussarna rymmer mellan 10–13 passagerare vardera och kör en 2,1 kilometer lång slinga med totalt 8 hållplatser inom Linköpings universitetsområde.

– Bussen är rullande bevis på ett framgångsrikt samverkansprojekt som kommer att göra nytta för vårt samhälle. Nu lyfter vi hakan och visar återigen att Linköpings Universitet är ett ledande universitet i Sverige som vågar satsa på nya innovativa lösningar och deltar i framtidens utveckling, säger Peter Värbrand, vicerektor på Linköpings Universitet.

Den ena av bussarna tillverkas av franska Navya, den andra av likaledes franska EasyMile.

En säkerhetsförare finns ombord för att övervaka körningen, ta emot och ge service till resenärerna. Totalt har åtta bussförare genomgått en utbildning för att bli säkerhetsförare där de lärt sig hur självkörande fordon fungerar och hur man vid behov kan köra dem manuellt. De har varit involverade i projektet i sin helhet.

– Totalt 3,5 miljoner resenärer har nyttjat våra autonoma fordon runt om i världen sedan 2005, vilket gör att vi är idag en ledande aktör inom autonoma mobilitetslösningar. ”Ride the future” är en del i vår ambition att kunna erbjuda smarta, säkra och sömlösa mobilitetslösningar. Vi har varit en del av Linköping sedan 1998 och det känns bra att kunna erbjuda ny teknik till Linköpingsborna, säger Eva Tiséus, marknads- och kommunikationsdirektör på Transdev Sverige AB.

Projektet är inte en formell del av den traditionella kollektivtrafiken som Östgötatrafiken tillhandahåller. Trafiken kan komma att förändras och ställas in vid olika tillfällen beroende på pågående forskningsprojekt, väderlek, evenemang med mera.

– Östgötatrafiken och Region Östergötland är mycket positiva till att detta forskningsprojekt kommer igång och ser med spänning fram emot hur det tas emot av kunderna. Vi vill lära mer om hur självkörande minibussar kan användas i den smarta staden i framtiden. Kan små självkörande bussar vara ett komplement till den övriga kollektivtrafiken och öka dess attraktivitet och lättillgänglighet, så är det en utveckling vi ser positivt på, säger Sofia Malander, vd på Östgötatrafiken

De självkörande bussarna är ett regionalt utvecklingsprojekt i samverkan mellan Akademiska Hus, Linköpings kommun, Linköpings universitet, RISE, Linköping Science Park, Transdev Sverige, VTI och Östgötatrafiken.

Stora bussar
Samtidigt planerar Trafikverket att testa självkörande, fullstora bussar i Linköping med start 2022 – 2024. Det är en del av den färdplan för ett uppkopplat och automatiserat vägtransportsystem som Trafikverket har tagit fram.

En av åtgärderna handlar om att testa automatiserad buss mellan olika platser på landsväg. Nu utreder Trafikverket en sträcka, på väg 636, i utkanten av Linköping, mellan pendeltågstationen i Vikingstad till Universitetsområdet för att se om det fungerar att testköra där.

Utmaningen i projektet är att ta steget från tester med mindre skyttelbussar (som i Ride the Future) till större automatiserade bussar i landsvägsmiljöer och skyltade hastigheter på ett säkert och bekvämt sätt för passagerarna.

För att kunna genomföra testen med självkörande bussar behöver Trafikverket därför mer kunskap om nästa generations automatiserade bussar och vad de kräver av den fysiska och digitala infrastrukturen. Det kan till exempel handla om interaktion med andra fordon eller att väg, skyltning eller hastighet längs den utpekade sträckan behöver anpassas efter självkörande bussar.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)