Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Arbetsmiljöverket: Stäng framdörren på bussarna, annars dryga viten

Framdörrarna ska hållas stängda för resenärer under coronapandemin. Det säger Arbetsmiljöverket, sedan Skånetrafiken envetet vägrat bussbolagen att stänga framdörren på bussarna. Foto: Ulo Maasing.

Till skillnad från bland andra SL i Storstockholm har Skånetrafiken vägrat att hålla framdörren på bussarna stängd för på- och avstigning av passagerare under coronapandemin. Det är något som har väckt starka reaktioner från många bussförare som har känt stor oro för att utsättas för smitta under den pågående covid-19-pandemin. Men nu kommer besked från Arbetsmiljöverket: Bussbolagen riskerar böter på 100 000 kronor varje gång framdörrarna inte hålls stängda för passagerare.

Om inte så sker senast från och med den 17 april överväger verket att stoppa busstrafiken. Formellt har Arbetsmiljöverket skrivit bussförarnas arbetsgivare, alltså de bussbolag som på uppdrag av Skånetrafiken kör busstrafiken i Skåne, det vill säga Nobina, Transdev, Arriva, Vy Buss och Bergkvarabuss. Företagen har arbetsgivaransvaret, men Skånetrafiken har som huvudman för trafiken beordrat att framdörrarna ska hållas öppna.

Arbetsmiljöverket slår också fast att de två främsta stolsraderna och utrymmet fram till förarplatsen ska vara avstängt.

Tidigare har fackföreningarna Seko och Kommunal krävt att bussarnas framdörrar ska hållas stängda på grund av covid-19-pandemin, men Skånetrafiken har konsekvent sagt nej till kravet.

På fackförbundet Kommunals hemsida säger Rosa Andersson, ett av de ombud som har arbetat med frågan:

– Som huvudskyddsombud är jag glad och nöjd över det ställningstagande som arbetsmiljöverket gör. Eftersom Skånetrafiken sett framemot arbetsmiljöverkets ställningstagande så hoppas jag att de stänger dörrarna så fort som möjligt och vi ser fram emot arbetsmiljöverkets slutgiltiga beslut.

Det som Arbetsmiljöverket nu har skickat ut är en så kallad vägledande underrättelse till bussföretagen som nu har till på onsdag den 15 april att svara, men i praktiken är underrättelsen en formalitet.

Om bussbolagen bryter mot förbudet mot på- och avstigning genom framdörrarna riskerar de ett vite på 100 000 kronor vid varje tillfälle som en buss framförs i linjetrafik.

Share Dela

4 kommentarer »

  1. Så där precis har vi också mycket problem i Kalmar län. Det verkar att Mister ansvarige har inte tagit detta på allvar, naturligtvis de sitter på kontor och har bestäm sig att vi busschaufförer ska hålla ett arm i avstånd, men det räcker inte, Det är otrolig hur fungerar här, är vi välsignad alla i detta land eller är vi oansvariga i hela världen? eller vi har inte tagit på allvar det här skiten som drabbar hela mänskligheten. Passagerare på min buss kommer fram och frågar mig saker och håller inte någon avstånd ibland bara 20 centimeter så jag måste säga ifrån hela tiden. Dörrarna fram är också öppet, KLT vill inte stänga dem. Varan arbetsmiljö är dålig och vi är utsatt hela tiden i faran. m.v.h Fernando.

    • Lägg inte ansvaret på arbetsgivare eller huvudmän. Du skriver själv om vad problemet är – resenären, därefter piskar du upp stämningen och hjälper till att skapa kaos. Hade de som befinner sig i Sverige följt samtliga råd från myndigheter hade vi till sort del kunnat leva mer normalt. Landets befolkning har gjort det förr och skulle kunnat gjort det nu, men…….

  2. Det har varit konsekvent motstånd till stängda framdörrar från ledningen här i Helsingborg trots önskemål från chaufförerna. Resultatet ser vi nu………..flera smittade chaufförer hoppas ansvarig nu skäms och begriper vad han ställt till med. Hen kan t.o.m. bli skyldig till att nå’n av dom smittade dör, tycker hen skall ta sitt ansvar och söka nytt jobb. All heder till ansvarig i Stockholm som införde stängda framdörrar tidigare.

  3. I London har flera bussförare i lokaltrafiken gått bort smittade av corona viruset, pga nonchalans från arbetsgivarna. Inga skyddsåtgärder har ej genomförts över huvud taget för att förhindra att förarna blir smittade. I Seattle i USA har man genomfört åtgärder, bla så desinfekteras samtliga bussar varje natt,
    utökad städning dessutom, och man har begränsat antal passagerare till max 15 personer per buss.
    Tydligen ser man det här med smittorisken olika på olika ställen fast viruset beter sig på samma sätt
    överallt.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)