Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Tufft i höst för bussresenärer i Storstockholm

Den 19 augusti flyttas den nuvarande bussterminalen vid Slussen i Stockholm. Tiotusentals pendlare får då kraftigt ökade pendlingstider. Foto: Ulo Maasing.

Tuffa tider stundar för bussresenärer i Storstockholm vid tidtabellsskiftet den 19 augusti. Då flyttas den nuvarande, tillfälliga bussterminalen vid Slussen i Stockholm. Tiotusentals dagliga bussresenärer från Nacka och Värmdö får sina bytestider i Stockholm förlängda med cirka 20 minuter om dagen eller drygt 6,5 timmar i månaden. Samtidigt fortsätter SL sina kraftiga nedskärningar av busstrafiken, denna gång med innerstadsbussarna och busstrafiken på Lidingö.

Anledningen till flytten är de stora ombyggnadsarbetena vid Slussen. Nästa fas i projektet innebär en överdäckning av Stadsgårdsleden, alltså den trafikled där den tidigare Birkaterminalen och även Fotografiska ligger. För att kunna göra ombyggnaden måste bussarna flyttas från den nuvarande terminalen till en tillfällig sådan bortom den tidigare Birkaterminalen.

I maxtimmen på morgonen är det upp till 180 bussar som trafikerar Slussenterminalen. Några busslinjer behöver därför enligt SL dras om för att det inte ska bli stopp i trafiken i rusningstid.

I maxtimmen på morgonen trafikerar idag 180 bussar Slussenterminalen. Foto: Ulo Maasing.

Flytten innebär stora ingrepp i busstrafiken från östra och sydöstra Storstockholm.

En del linjer försvinner och andra dras om. Och även om flertalet linjer kommer att även i fortsättningen gå till den tillfälliga terminalen blir det betydligt besvärligare byten för resenärerna, dels till tunnelbanan, dels till flera av innerstadslinjerna vid Slussen. En del resenärer tvingas också till ytterligare byten, jämfört med idag.

Resenärerna från Nacka och Värmdö måste gå längs kajkanten och upp- eller nerför trappor för att ta sig mellan sin buss och annan kollektivtrafik. För avstigande kan sträckan vara upp till 570 meter och för påstigande upp till 780 meter längs den under vintern vindpinade kajen.

För avstigande kommer bytestiderna mellan buss och tunnelbana då att bli 7 – 9 minuter längre än idag, för påstigande 9 – 11 minuter längre. Många pendlare kommer att tvingas till drygt 6,5 timmars mer pendlingstid per månad än idag. Det motsvarar nästan en hel arbetsdag.

Pendlingstiderna förlängs dessutom ytterligare av att tunnelbanan redan har fått minskad turtäthet och att anslutande innterstadsbussar får kraftigt nedskuren trafik samtidigt som bussterminalen vid Slussen flyttas.

– Vi är fullt medvetna om att många kommer att uppleva att det är väldigt långt att gå när man ska byta till tunnelbanan vid Slussen, säger Erik Norling, trafikdirektör vid SL.

Resenärer med exempelvis rörelsehinder kommer att kunna byta till en nyinrättad tillgänglighetslinje som går från Henriksdal till Slussen och Medborgarplatsen på Södermalm.

Efter att ha släppt av sina passagerare kör bussarna ut på en ponton och inväntar nästa avgång. Foto: Ulo Maasing.

När bussarna har släppt av sina resenärer vid den tillfälliga terminalen kör de ut på en ponton som ligger parallellt med Stadsgårdsterminalen. Där finns det cirka 12 uppställningsplatser där bussarna kan invänta nästa avgångstid.

Den nya bussterminalen i Katarinaberget skulle ha varit klar redan förra året men väntas nu inte öppna förrän hösten 2025. Fram till dess kommer den tillfälliga bussterminalen att användas.

Kostnaderna för terminalen har skenat dramatiskt. Den ursprungliga budgeten från 2014 var på 1,4 miljarder. 2020 hade kostnaderna justerats uppåt till tre miljarder och under vintern 2022/2023 presenterades en ny budget på 5,7 miljarder kronor. Tidigare i år uppskattades kostnaderna för den nya terminalen landa på omkring sju miljarder kronor.

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)