Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bråttom att elektrifiera bussdepåer i Storstockholm

En av de bussdepåer som ska byggas om för elbussar är Tomtebodadepån som invigdes 2021. Bilden är tagen innan depån fylldes med bussar. Foto: Ulo Maasing.

Fem stora bussdepåer i Storstockholm ska snart byggas om för att ta emot elbussar. Prislappen landar på drygt 660 miljoner kronor. Och det är bråttom – mer bråttom än vad SL tidigare trodde.

Trafikpolitikerna i Storstockholm ska om en dryg vecka besluta om att bygga om fem av SL:s bussdepåer så att de kan ta emot och ladda elbussar. Bakgrunden är de stora upphandlingar av busstrafik som SL, det vill säga Trafikförvaltningen i Region Stockholm, inledde för två månader sedan (klicka här).

Totalt handlar upphandlingen om trafik med cirka 380 batteribussar i Järfälla, Upplands-Bro, Södertälje, Nykvarn, Lidingö och Stockholms innerstad. Trafikstarten är i augusti 2026. Det gör att SL har bråttom med att få fram ett politiskt beslut om elektrifiering av bussdepåerna för den här trafiken.

Tidigare räknade SL nämligen med att de tog 18 – 20 månader från beslut till att elektrifieringen av en bussdepå var klar. Men erfarenheter från andra depåer visar att det nu behövs 32 månader. Det beror bland annat på längre leveranstider för kritiska komponenter till följd av det ryska angreppskriget på Ukraina. SL vill att depåerna ska vara klara för elbussar i april 2026.

Kritik
De fem depåer som ska elektrifieras i den här omgången är Tomteboda, Fredriksdal, Kallhäll, Södertälje och Frihamnen. Den totala investeringen är på 660 miljoner kronor.

Billigast blir det att elektrifiera Tomtebodadepån som invigdes 2021 och där en del förberedelser redan hade gjorts. Investeringskostnaden där uppgår till 98,6 miljoner. Dyrast att bygga om är depån i Södertälje som kostar 159 miljoner. Sedan följer Kallhäll med 140,8 miljoner kronor, Fredriksdal med 138,1 miljoner och Frihamnen med 126,6 miljoner kronor.

De snäva tidsramarna för upphandlingen av själva busstrafiken har fått kritik från vd:arna för två av landets största bussoperatörer, Keolis och Nobina (klicka här). De båda företagens vd:ar Mikael Wågberg och Martin Pagrotsky varnade nyligen SL för att det kan bli svårt att hinna få fram nya elbussar i tid. Anledningen är att tiden mellan ett tilldelningsbeslut från SL och trafikstart är för kort för att företagen ska hinna köpa bussar i tid.

Pagrotsky och Wågberg varnade också i sitt brev till trafikpolitikerna i Storstockholm att upplägget av upphandlingarna kommer att resultera i färre turer, dyrare trafik och en minskad marknadsandel för kollektivtrafiken.

Taggat som: , , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)