Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Kalmar län siktar på procenten

Under de kommande tio åren ska de bussar som körs i KLT-trafiken och inte är eldrivna vara biogasdrivna.

Region Kalmar län siktar på att öka kollektivtrafikens marknadsandel av det motoriserade resandet med en procentenhet till år 2029, jämfört med 2019. För att nå dit måste resandet med bussar och tåg i Kalmar län öka med 3,5 procent årligen och nå femton miljoner resor 2029. I fjol gjordes elva miljoner resor med kollektivtrafiken i Kalmar län. Det framgår av det trafikförsörjningsprogram som regionens kollektivtrafiknämnd nu vill skicka ut på remiss.

Enligt programmet ska trafiken körs på el eller fossilfria drivmedel. När det gäller de fossilfria drivmedlen vill regionen att biogas ska dominera.

Trafiken ska till minst 50 procent vara självfinansierad –resten ska finansieras via skattsedeln.

Programmet slår också fast mål för restider utanför länet. Köpenhamn och Stockholm ska nås på tre timmar från Kalmar, Växjö och Karlskrona på en timme.

Programmet konstaterar också att eldrivna fordon generellt är ”betydligt mer energieffektiva än fordon med förbränninngsmotorer. Elektrifiering är därmed ett kraftfullt sätt att sänka energiåtgången för transporter.”

Även bulleraspekterna lyfts fram: ” Elektriska fordon ger, särskilt vid låga hastigheter, en tystare trafik vilket är särskilt värdefullt i städer och i andra tätbebyggda områden.”

Samtidigt som programmet siktar in sig på fortsatt tågtrafik på Kust-till-kustbanan, Tjustbanan och Stågådalsbanan trycker det på en utbyggnad av BRT-system, både i regiontrafik och i stadstrafik. I första hand siktar regionen på regional BRT-trafik längs E22, men stråket Västervik-Nässjö-(Jönköping) lyfts också fram som intressant. Kalmar kommun undersöker möjligheterna för BRT i Kalmar stad.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)