Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Dieselbussar dominerade Europa i fjol

Nyregistreringarna inom EU av elbussar ökade i fjol med mer än 170 procent. Här är några av de nya elbussar som sattes i trafik i Göteborg i höstas. Foto: Ulo Maasing.

Dieselbussarna dominerade stort på den europeiska bussmarknaden förra året. 85 procent av alla nyregistrerade medeltunga och tunga bussar, alltså bussar över 3,5 ton, i EU förra året var dieselbussar. Detta enligt siffror från de europeiska fordonstillverkarnas organisation ACEA. I siffran ingår dock bussar som körs på biodiesel som HVO, RME med mera eftersom de har dieselmotorer men inte diesel som drivmedel. Samtidigt ökade nyregistreringarna av elbussar med drygt 170 procent.

Enligt ACEA var 85 procent av alla nya bussar över 3,5 ton som nyregistrerades förra året dieselbussar. De fullelektriska bussarna stod för 4,0 procent av nyregistreringarna och hybridbussarna för 4,8 procent. 6,2 procent av de nyregistrerade bussarna drevs med alternativa drivmedel, nästan uteslutande med gas.

Förra året minskade efterfrågan på dieselbussar inom EU med 3,1 procent till 34 123 enheter. På fyra av de fem största bussmarknaderna inom EU var nergången uppgick nergången i procent till dubbelsiffriga tal,. I Spanien sjönk nyregistreringarna av bussar med dieselmotor med 13,8 procent, I Storbritannien med 12,0 procent, Italien med 11,8 procent och Tyskland med 10,1 procent. På den franska marknaden ökade dock nyregistreringarna av dieselbussar med 2,4 procent.

Nyregistreringarna av elbussar inom EU ökade med 170,5 procent, från 594 enheter år 2018 till 1 607 bussar i fjol. Den största elbussmarknaden i EU var Nederländerna med 381 elbussar. Därefter följde Frankrike med 285 elbussar och Tyskland med 187.

Även hybridbussarna ökade i EU förra året. 1 918 hybridbussar nyregistrerades i EU under 2019. Det är 59,7 procent mer än under året innan. Sex länder stod nästan alla nyregistrerade hybridbussar i EU: Tyskland (454 enheter), Spanien (427), Belgien (371), Italien (255), Frankrike (210) och Nederländerna (125). I tretton av EU-länderna nyregistrerades inte en enda hybridbuss i fjol.

Bussar med alternativ drivlina (huvudsakligen gasbussar) ökade nyregistreringarna i EU med 67,9 procent till 2 504 bussar. De största marknaderna för gasbussar var Frankrike (585 nyregistrerade bussar), Spanien (463), Italien (303) och Sverige (284).

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)