Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Klart med nya zoner i väst

Trafikpolitikerna i Västra Götalandsregionen har nu klubbat den nya zonindelningen och de nya biljettpriserna i regionen. Foto: Eddie Löthman.

Nu är det klart hur det nya zonsystemet och de nya biljettpriserna i kollektivtrafiken i Västra Götaland kommer att se ut. På torsdagen klubbade politikerna i regionen priserna i Västtrafiks nya biljettutbud. Priserna ska bli mer enhetliga än tidigare och en resa kommer kosta lika mycket oavsett i vilken zon resan görs.

– Dagens beslut innebär att vi sänker trösklarna för kollektivtrafiken för att fler ska kunna åka kollektivt och andelen hållbart resande ska öka. Vi får ett nytt och enklare biljettsortiment, något som varit efterfrågat av invånarna, säger Ulrika Frick (MP), ordförande i Kollektivtrafiknämnden.

Det nya grundutbudet av biljetter utgår från de tre nya zonerna A, B och C. Prismässigt gynnas de längre resorna och de som reser ofta med periodbiljetter.

– Biljettsortimentet blir mer enhetligt. Dessutom kommer man att kunna resa mycket längre sträckor än idag på samma biljett, vilket kommer gynna arbets- och studiependlingen, säger Peter Hermansson (M), styrelseordförande, Västtrafik.

Den som idag pendlar med ett månadskort Göteborg++ kommer framöver behöva en tvåzonsbiljett för zonerna A och B, vilket innebär en prissänkning med 260 kronor per månad jämfört med dagens prisnivå.

Månadskortet i Göteborg kommer framöver gälla för resor i hela zon A (Göteborg, Mölndal, Partille och Öckerö) och kommer kosta 795 kr. Månadskort för hela regionen, zonerna A, B och C, motsvarande Regionen Runt, höjs med 5 kronor till 1 825 kronor. Se fler prisexempel i faktaruta.

Priserna kommer inte att höjas ytterligare i januari 2021.

Klicka här för att läsa mer om de nya biljettpriserna och zonerna i Västra Götaland (extern länk).

Share Dela

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)