Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Statliga stödpaket – poppis i Danmark, saknade i Sverige

“Den svenska regeringen har i Danmark ett gott exempel att ta efter”, anser Anna Grönlund, branschchef vid Sveriges Bussföretag. Foto: Lena Engstrand, Transportföretagen.

De stödpaket till företag som Danmark har infört är mycket efterfrågade och nyttjas i stor utsträckning av landets bussföretag. Det visar en undersökning som den danska bussbranschens organisation, Dansk PersonTransport,  har gjort bland de bussföretag som kör turist- och beställningstrafik. I Sverige är regeringen passiv när det gäller liknande stöd.

Enligt den undersökning som Dansk PersonTransport har gjort bland sina medlemmar är det stödpaket som flest företag har sökt stöd till fasta utgifter som 83 procent av företagen uppger att de har sökt eller avser att söka.

Därefter följer stöd till småföretag som 55 procent av företagen sökt eller avser att söka. 40 procent av företagen har sökt/ska söka stöd till lönekostnader, men då ska man veta att många företag redan har använt möjligheten till permitteringar. 19 procent avser att söka statligt garanterade lån.

Totalt 92 procent av de danska turistbussföretag som deltagit i undersökningen uppger att de avser att använda sig av stödpaketen, medan endast åtta procent uppger att de inte kommer att göra det.

– Stödpaketen är helt oumbärliga under coronakrisen, vilket siffrorna också visar. Vi har lyckligtvis också sett att politikerna kan vara lyhörda när det gäller finjusteringar av paketen, säger Michael Nielsen, vd för Dansk PersonTransport.

– Nu när Danmark så sakteligen börjar öppna upp igen kommer det att dyka upp nya utmaningar när det gäller paketen, vilket gör det ännu mer nödvändigt för politikerna att lyssna så att paketen kan bli mer flexibla och stödja fler.

Medlemmarna i Dansk PersonTransport svarar också i undersökningen att de försöker minimera alla utgifter samt är ovilliga att göra nya investeringar eller ta nya lån. Många säger att de försöker flytta resor och evenemang till senare på säsongen i hopp om att människor då ska vilja resa igen.

– Även om den danska regeringen initiala åtgärder var hårda har man sedan följt upp med omfattande stödpaket till sina drabbade företag. Här har den svenska regeringen ett gott exempel att ta efter. Den danska bussbranschen är genom de statliga krispaket och de överenskommelser man nått på branschnivå inte lämnad åt sitt öde, säger Anna Grönlund, branschchef vid Sveriges Bussföretag och fortsätter:

– Bland annat tycker jag att vi ska ta inspiration i den danska lösningen för en fond för återbetalning av inställda paketresor på grund av Coronakrisen. Särskilt intressant är också den överenskommelse man nått på nationell nivå rörande den regionala kollektivtrafiken liksom exempelvis skoltrafik med den danska motsvarigheten till SKR, Sveriges Kommuner och Regioner. Överenskommelserna visar tydligt att alla parter i den danska kollektivtrafiken är angelägna om att på ett tydligt sätt stärka och tydliggöra kollektivtrafikens varumärke som samhällsbärande i dessa svåra tider.

Så stor andel av turisbussektorn i Danmark har enligt Dansk PersonTransport sökt olika former av statligt stöd på grund av coronakrisen. Staplarna uppifrån och ner: Stöd till lönekostnader; Stöd till fasta utgifter; Stöd till småföretag; Statligt garanterade lån samt nederst Inget stödpaket. Illustration: Dansk PersonTransport.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Categorised in: Nyheter, Turism

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)