Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bussföretagen begär direkt stöd från regeringen

Sveriges Bussföretags vd Marcus Dahlsten skriver till regeringen och begär direkt stöd till turistbussföretagen. Foto: Transportföretagen.

Turisbussbranschen är i fritt fall., Marknaden har försvunnit, samtidigt som företagen står med stora fasta kostnader för bussar som de inte kan använda. Det skriver Sveriges Bussföretag till regeringen i ett brev där organisationen hemställer om direkt stöd till branschen. Kostnaden beräknas till 38 miljoner kronor i månaden för stödet som bussföretagen föreslår ska utgå så länge UD:s avrådan från utlandsresor gäller.

Sveriges Bussföretag konstaterar att enligt uppgifter från Transportstyrelsen står nu omkring omkring 970 bussar av klass 2 och 3 anmälda i yrkesmässig trafik avställda.

Att ställa av bussarna ger företagen möjlighet att spara kostnader för försäkringar och fordonsskatt. Men samtidigt är den stora kostnaden för bussarna är kapital- och räntekostnaderna, vilket löper på trots avställning.

I genomsnitt kostar en turistbuss mer än 1000 kronor per dag, även om den är avställd framhåller Sveriges Bussföretag och konstaterar att när organisationens medlemsföretag inte kan använda bussarna på grund av olika myndighetsbeslut står företagen helt utan intäkter. Konkurserna har också börjat komma inom den svenska bussbranschen i spåren av krisen.

Så här skriver Transportföretagens och Sveriges Bussföretags vd Marcus Dahlsten till regeringen:

“Turistbussbranschen är i fritt fall. På kort tid har hela marknaden gått upp i rök samtidigt som bussföretagen på grund av myndighetsbeslut ställts inför stora kostnader till såväl resenärer som leverantörer. Som om det inte vore nog, så står företagen med fasta kostnader för bussar som de inte kan använda. Därför hemställer nu Sveriges Bussföretag, ett förbund inom Transportföretagen och Svenskt Näringsliv, att regeringen temporärt inrättar ett stöd riktat direkt till branschen.

Enligt uppgifter från Transportstyrelsen denna vecka står omkring 970 bussar av klass 2 och 3 anmälda i yrkesmässig trafik avställda. En avställning av fordonet ger företaget möjlighet att spara kostnader för försäkringar och fordonsskatt.

Samtidigt är den stora kostnaden för bussarna är kapital- och räntekostnaderna, vilket löper på trots avställning. I genomsnitt kostar en turistbuss mer än 1000 kronor per dag, även om den är avställd. När våra medlemsföretag inte kan använda bussarna på grund av olika myndighetsbeslut så står företagen helt utan intäkter och vi har redan börjat se konkurser inom den svenska bussbranschen i spåren av krisen.

Vi hemställer därför om ett riktat stöd där företagen blir berättigade till ett riktat stöd på 1050 kronor per dag som en buss är avställd, förutsatt att det är rätt typ av buss, att den går i yrkesmässig trafik och är avställd minst en vecka.

Kostnaden för staten beräknas hamna på maximalt 38 miljoner kronor i månaden och föreslås gälla under den period som UD:s generella reseavrådan gäller, då det är ett av de beslut som drabbat turistbussföretagen hårdast.”

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Categorised in: Nyheter, Turism

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)