
Norsk bussbransch välkomnar regeringens kontantstöd som man menar kommer att vara till stor hjälp för express-, turist och flygbussföretag. Foto: Öyvind Berg/Wikimedia Commons.
Företag i Norge som har drabbats hårt av covid-19-pandemin ska få kontantstöd från den norska regeringen. Stödet ska hjälpa företagen att täcka sina löpande fasta omkostnader om de på grund av pandemin har förlorat minst 30 procent av sin månadsomsättning jämfört med 2019 . Norsk buss- och resebransch applåderar stödpaketet, som presenterades i detalj på en presskonferens i Oslo på torsdagskvällen.
– Vi tror att stödet kommer att fungera bra och vara till särskild nytta för våra turist-, express- och flygbussföretag. Många av dessa har placerat stora delar av verksamheten i dvala, men behöver ekonomiskt stöd för att täcka fasta utgifter under en period då man just inte har några intäkter, kommenterar Jon H Stordrange, vd iden norska bussbranschens organisation NHO Transport.
Bakom stödet ligger en önskan från regeringen att sunda företag med livskraft inte ska duka under i dagens situation, något som är viktigt för att Norge på sikt ska ha något att leva av och inte minst för att alla de som har permitterats ska ha ett arbete att återvända till när den nuvarande krisen är över.
Stödet är tänkt att vara enkelt att hantera och för att snabbt kunna ge företagen ett likviditetsmässigt stöd. Hanteringen blir elektronisk och en särskilt portal för stödet ska vara klar den 17 april. För att företag ska kunna nyttja stödet måste de ha tappat minst 30 procent av sin månatliga omsättning. För mars månad gäller dock 20 procent eftersom många företag hade normala intäkter fram till den 12 mars då Norge införde en rad stränga restriktioner på resande med mera.
– Stödet är förtroendebaserat. Företagen uppger själva nödvändiga data via den elektroniska portalen, men det är viktigt att systemet inte missbrukas av oseriösa aktörer. De uppgifter som företagen uppgett kommer att granskas vid en senare tidpunkt. Användning av fel eller manipulerade siffror kommer att resultera i återbetalningskrav och omfattande sanktioner, säger NHO Transports näringspolitiske chef Jofri Lunde.
Alla företag, även stora, kan få del av stödet men inget företag kan få mer än 30 miljoner NOK per månad. Vissa branscher är undantagna, men inget som tillhör NHO Transports medlemskår.
Det är endast så kallade oundvikligas fasta kostnader som kompenseras liksom ett netto av ränteutgifter.
– Det betyder att företagen får kompensation för löpande leasingkostnader, men inte avskrivningskostnader för utrustning som man har köpt och betalat. Det kan uppfattas som en viss särbehandling, men stödet är primärt tänkt som en akut likviditetshjälp och avskrivningar utgör inte någon belastning likviditetsmässigt. Dessutom får man kompensation för löpande räntekostnader för utrustning som är finansierad via vanliga banklån, kommenterar Jon H Stordrange.
Hela hanteringen ska vara snabb. I mitten av april ska företagen få sin kompensation för mars månad.
En viss oklarhet råder alltjämt när det gäller hur man ska klara att behandla olika organisationsmodeller och organisationsstrukturer på ett likvärdigt sätt, men det har den norska regeringen lovat återkomma till.
Ole Erik Almlid, vd för Norges motsvarighet till Svenskt Näringsliv, förklarade på torsdagskvällens presskonfrerens att ”en hotellkedja med 30 hotell som är var sitt aktiebolag kan inte få 30 gånger högre kompensation som en annan kedja med 30 hotell inom samma aktiebolag”.
Lämna ett svar