Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Skyddsombud begär stöd från Arbetsmiljöverket om KLT-bussar

Alltjämt med påstigning fram. Foto: KLT.

Skyddsombuden på de bussföretag som kör åt KLT, Kalmar Länstrafik, skrivit till Arbetsmiljöverket och begärt att verket ska agera för att KLT:s bussar inte ska ha påstigning genom framdörrarna. På de flesta håll i landet har beställarna av kollektivtrafiken stoppat påstigning genom framdörrarna på grund av covid-19-pandemin. Så icke KLT.

Det är skyddsombuden på Bergkvarabuss, Flexbuss, Nilsbuss och Connect Bus som har vänt sig till Arbetsmiljöverket för att få hålla framdörrarna på bussarna stängda.

– Jag har skickat in en begäran om hjälp från Arbetsmiljöverket eftersom det inte har hänt något. KLT vill fortfarande inte stänga dörrarna fram, säger Jonas Englund, skyddsombud för Kommunal på Flexbuss till Barometern.

Enligt tidningen har KLT tidigare varit inne på en lösning med plexiglas vid förarna, men har nu övergivit de planerna.

– Det finns risk för att föraren inte får det skydd de ska ha, så plexiglas fungerar inte. Jag har full förståelse för att busschaufförerna är oroliga. Men vi tycker fortfarande att det är bättre med ett flöde genom hela bussen än att folk krockar med varandra när vissa ska av samtidigt som andra måste fram och visa sin biljett, säger Christer Holmgren, trafikdirektör på KLT till Brometern.

Han uppger också att 25 procent av KLT:s bussar endast har en dörr.

– Om man ska stänga den enda dörren som finns, kan bussarna inte användas. Vi välkomnar ett beslut från Arbetsmiljöverket, men det får inte bli ett Stockholmsbeslut, säger Holmgren.

Share Dela

Taggat som: , , ,

3 kommentarer »

  1. Så på KLT’s bussar går man både på och av genom framdörren? Låter osedvanligt opraktiskt. För att inte säga livsfarligt vid utrymning. Man borde kanske satsa på att ha åtminstone en bakdörr.

  2. Vad är ett “Stockholms-beslut” ?

    Syftar Holmgren på stängd framdörr, så är det ett antal huvudmän/operatörer som tillämpar detta.

    • Holmgren är ny på jobbet! Vi får ursäkta honom lite! Självklart har vi flera dörrar på våra linjebussar. Tror han menar MB sprinter o liknande som används som skolbussar o servicefordon.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)