I fredags aviserade regeringen och Folkhälsomyndigheten lättnader när det gäller restriktionerna för inrikes resor från och med den 13 juni. Då upphävs avrådan från icke nödvändiga resor inom landet. Branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik riktar nu kritik till informationen kring beskedet. De nya resedirektiven är otydliga och väcker fler frågor än de ger svar, anser Svensk Kollektivtrafik.
Organisationen anser att budskapet till resenärer liksom till verksamheter som är ansvariga för resor är otydliga och behöver kompletteras snarast.
Annars riskeras ökad trängsel inom såväl långväga som regionala och lokala resor, varnar Svensk Kollektivtrafik. Organisationen vill snabbt ha svar på en rad frågor.
”Vi har fortfarande inte fått något svar, efter nästan en veckas väntan och många påstötningar”, skriver organisationen.
– Vi har stor förståelse för att folk vill kunna röra sig fritt i landet och resa kollektivt, men med nya resandemönster under sommaren kommer det att bli i stort sätt omöjligt att förutse var och när det kan uppstå trängsel och därav ökad risk för smittspridning. Verksamheter som är ansvariga för såväl långväga som regionala och lokala resor kommer att göra allt de kan för att kunna erbjuda den kapacitet som krävs på ett säkert sätt. Men regeringen och Folkhälsomyndigheten måste nu förtydliga sina besked, säger Helena Leufstadius, vd för Svensk Kollektivtrafik.
Frågor som Svensk Kollektivtrafik vill ha svar på är:
• Gäller beslutet bara långväga resor, eller också regionala och lokala resor?
• Vilka verksamheter som är ansvariga för resande omfattas av den hävda avrådan?
• Hur ska detta fungera i praktiken och kommer verksamheterna som är ansvariga för regionala och lokala resor att fortsatt omfattas av krav som rör trängsel och trafikutbud?
• Vilka resenärer anser Folkhälsomyndigheten ska prioriteras om trängsel uppstår?
• Hur avser Folkhälsomyndigheten möjliggöra för verksamheternas anställda att besluta kring när trängsel uppstår och inte? Kommer det att komma förtydliganden kring verksamheternas ansvar?
• Hur ska vi undvika trängseln i resenärsmiljöer (stationer, perronger, resecentrum mm) utanför fordon?
Lämna ett svar