
En elbuss på linje 55 rullar ut från inomhushållplatsen på Lindholmen i Göteborg. I vinter avvecklas linjen. Foto: Ulo Maasing.
I vinter läggs Göteborgs första elbusslinje, välkända linje 55 ner. Samtidigt sker en storsatsning på elbussar i Göteborg med 170 nya, batteridrivna ledbussar. Då är det trafikstart på Transdevs nya trafikavtal i staden.
Linje 55 mellan Chalmers båda campusområden i Johanneberg och på Lindholmen i Göteborg startade sommaren 2015 som en del av ElectriCityprojektet i staden. Linje 55 etablerades som en del av projektet. Linjen fick ett mycket positivt mottagande av resenärerna. I ElectriCity medverkar en rad aktörer i Göteborgsområdet, bland andra Volvo, Chalmers och Västtrafik. För några veckor sedan beslutade styrgruppen för projektet att linje 55 ska avvecklas vid tidtabellsskiftet i december.
– Det har varit en test- och demoarena som startades upp 2015 som hade till syfte att lära oss aktörer inom projektet mer om elektrifiering inom kollektivtrafik, säger Martin Giöbel, avdelningschef för strategisk planering på Västtrafik till Göteborgs-Posten.
När linje 55 avvecklas kommer Göteborg att ha 200 elbussar i trafik. Förutom de elledbussar som Transdev då sätter i trafik kör också GS Buss elbussar i staden – samtliga från Volvo.
Lämna ett svar