Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Kommunal: Orimligt, ogenomtänkt och oansvarigt av Skånetrafiken

Fackförbundet Kommunal riktar hård kritik mot Skånetrafiken. Foto: Ulo Maasing.

Fackförbundet Kommunal riktar hård kritik mot Skånetrafikens nerskärningar. Som vi tidigare rapporterat (klicka här) varslar Bergkvarabuss 90 medarbetare sedan Skånetrafiken beslutat att dra ner på turtätheten. Nu avslöjas det också att den minskade turtätheten ska vara hela nästa år också.

– Det är inte rimligt att medlemmarna i Kommunal ska ta ansvar för Skånetrafikens ekonomi. Det är en helt orimlig konsekvens. Dessutom anser vi att det är ogenomtänkt och oansvarigt av Skånetrafiken att minska ner på turtätheten när resten av samhället gör vad det kan för att minska riskerna för smittspridning, säger Tina Christensen ordförande för Kommunal avdelning Skåne.

I ett pressmeddelande skriver Kommunal att ” Skånetrafiken har angett ekonomiska förluster som argument för minskat antalet bussturer. Samtidigt får Kommunal information om att hundratals bussar på bara ett par veckor rapporterats som överfulla i samband med att resenärer har sökt sig till havet och svalkan.”

– Vi anser att politikerna i kollektivtrafiknämnden måste ta sitt ansvar och ändra på beslutet om färre antal bussturer. Det handlar om bussförarnas anställningar, om att välfärdsarbetarna ska kunna ta sig till jobbet samt om att ta ansvar för smittspridningen i samhället, säger Tina Christensen.

Kommunal uppger också att det i förhandlingar med Nobina också har framkommit att Skånetrafiken beslutat att den minskade turtätheten ska vara hela 2021 och att det därför inte är meningsfullt med korttidspermitteringar som alternativ till uppsägning av personal.

Share Dela

Taggat som: , , ,

3 kommentarer »

  1. Sluta lasta bussar fullt. Ta 40 pers och stäng dörren, säg de som blir kvar på hpl: “ring Skånetrafiken och klaga!”

  2. Lägg ned hela SKÅNETRAFIKEN och skaffa en ny huvudman

  3. Ett förslag är att Kommunal tillsammans med Arbetsgivarparten löser ut frågan om påstigning genom framdörr, om inte sågas den gren av som man själv sitter på. Skånetrafikens förutsättningar avgörs till delar av verksamhetens intäkter, är plånboken tunn behöver kostymen anpassas, likt allt annat här i livet.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)