Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nobina storvarslar när Skånetrafiken skär ner kraftigt

Kraftiga nerskärningar av Skånetrafiken tvingar Nobina att storvarsla. Foto: Skånetrafiken.

Nobina varslar mer än 250 av sina bussförare i Skåne. Anledningen är att Skånetrafiken har beslutat att genomföra kraftiga nerskärningar i trafiken redan i augusti med hänvisning till att man har tappat stora intäkter. Beskedet kommer samtidigt som SL i Storstockholm meddelar att man utökar sommartrafiken för att minska risken för trängsel i kollektivtrafiken. ”Det här är en mycket tråkig dag för oss, våra medarbetare och våra resenärer”, säger Nobinas kommunikationschef David Erixon till bussmagasinet.se. ”Ansvarslöst av Skånetrafiken”, säger Kommunal. ”Vi är bekymrade”, kommenterar Transdev.

– Det här är ett stort varsel som direkt berör yrkespersoner som riskerar att förlora sin inkomst och sitt arbete. Men det handlar också om att Skånetrafiken ökar trängseln i trafiken i en tid då vi ska hålla distans för att minska smittspridningen av corona. Därför berörs även alla som använder kollektivtrafiken i Skåne. Vi i Kommunal tycker att agerandet är ansvarslöst, säger Tina Christensen som är Kommunals avdelningsordförande i Skåne i ett uttalande på Kommunals hemsida.

Kommunal pekar på att Skånetrafiken tidigare i coronapandemin har fått 400 miljoner kronor av staten för att kunna upprätthålla trafiken.

– Det blir färre turer, färre bussar i trafik och färre linjer, säger David Erixon.

Han är orolig, både för vad nerskärningarna betyder för trängsel i kollektivtrafiken under pågående pandemi, men också för de långsiktiga konsekvenserna av nerskärningarna.

– Vad betyder detta för förtroendet för kollektivtrafiken eller för våra möjligheter att attrahera och rekrytera medarbetare, frågar han.

– I hösttidtabellen har vi nio procent färre bussturer än vad vi planerade för före coronaviruset. Det vi gör är att vi tar bort linjer där vi har få resenärer och turer som går utanför rusningstrafik, säger Saman Tondnevis, chef för affärsområde buss på Skånetrafiken, till SVT Nyheter Skåne på torsdagseftermiddagen.

Mikael Olsson är huvudskyddsombud på Nobina i Malmö. Han uttrycker frustration över Skånetrafikens beslut och agerande.

– Bussförarna i Skåne har varit en utsatt grupp under hela pandemin. Att Skånetrafiken nu beslutar om neddragna turer är ett slag mot oss som yrkesgrupp, säger Mikael Olsson på Kommunals hemsida.

– Bussförarna i Skåne har varit en utsatt grupp under hela pandemin. Att Skånetrafiken nu beslutar om neddragna turer är ett slag mot oss som yrkesgrupp, säger Mikael Olsson.

Förutom Nobina kör sex andra bussföretag trafik på uppdrag av Skånetrafiken. Ett av dessa är Transdev.

– Vi är klart bekymrade över planerade neddragningar i Skåne. Vår inställning är att vi bör köra så mycket trafik som vi har kapacitet till, för att i möjligaste mån minska trängseln ombord på bussar och tåg. Vi är i ett läge där vi måste tänka på folkhälsan och den gynnas inte av ett minskat trafikutbud, säger Eva Tiséus, kommunikationschef på Transdev Sverige.

– När trafiken dras ner så blir en effekt att vi inte behöver vara lika många som utför den. Vi kommer sannolikt att skära ner på antalet timmar, men i dagsläget vet vi inte hur det slår.

Bergkvarabuss är en annan av Skånetrafikens stora bussentreprenörer. Företagets marknadschef Simon Sandberg avböjer dock att kommentera Skånetrafikens nerskärningar med hänvisning till att förhandlingar pågår mellan parterna.

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2023 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)