Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Svenska busstillverkare får stororder från Chile

Scania levererar 255 bussar till Chiles huvudstad Santiago de Chile…

De båda svenska busstillverkarna Scania och Volvo har fått stora beställningar på bussar till kollektivtrafiken i Chiles huvudstad Santiago de Chile. Totalt handlar det om 555 bussar som de båda företagen ska leverera. Scanias del av ordern uppgår till 355 bussar, Volvos till 200.

Scanias leveranser inleddes den här månaden till operatören Express Uno och samtliga bussar ska vara levererade i september. Ordern omfattar Euro-6-bussar som karosseras av Caio Induscar. 220 av bussarna är 12,5-metersbussar för 99 resenärer och 135 ledbussar på 18,5 meter för 159 resenärer.

Scania kommer att stödja Express Unos verksamhet genom reparations- och underhållstjänster dygnet runt vid operatörens tre verkstäder. Avtalet omfattar vidare utbildning av Express Unos förare samt kontinuerlig uppföljning av hela flottan med hjälp av Scania Fleet Management-systemet. Målet är att upprätthålla en tillgänglighet på 99 procent.

De nya bussarna har utrustats med usb-kontakter för mobilladdning samt trådlöst internet, säkerhetskameror och en avskild förarplats med säkerhetsbarriär och luftkonditionering.

Bussarna tillverkas vid Scanias produktionsanläggning i São Bernardo do Campo, Brasilien, och körs sedan 250 km till Caio Induscars anläggning i Botucatu för karossering innan de transporteras 10–15 dagar över Anderna till Santiago.

… och Volvo levererar 200 bussar till samma stad.

Volvo har fått en beställning på 200 Volvo B8RLE ledbussar till Subus, som är en annan av de operatörer som kör kollektivtrafiken i Santiago de Chile. Leveranserna ska vara avslutade denna månad. Då kommer 2 850 Volvobussar att vara i trafik i den chilenska huvudstaden. Det innebär att nästan hälften av de 6 200 bussarna i stadstrafiksystemet kommer att vara Volvobussar.

De nya ledbussarna kan ta upp till 180 passagerare. Chassierna byggs av Volvo i Sverige, karosserna av Marcopolo i Colombia.

Även de nya Volvobussarna är euro 6-bussar. De är bland annat utrustade med Volvos Zone Management som kan begränsa hastigheten när bussen kör igenom vissa områden, elektroniska skivbromsar och elektroniskt kontrollerad luftfjädring samt Volvo Fleet Management.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)