Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Transdev får 50 miljoner när Naturvårdsverket stöttar elbusssar och elflyg

Laddas med hjälp av Naturvårdsverket. Foto: Ulo Maasing.

Inom ramen för Klimatklivet har Naturvårdsverket beviljat stöd till Transdev Sverige AB. Stödet uppgår till 50 miljoner kronor. Pengarna ska användas till att köpa in snabbladdare till 157 eldrivna ledbussar som ska sättas i trafik i Göteborg i december.

Utbyggnaden är en del av en planerad satsning på att gå över till eldriven busstrafik i staden och den minskar utsläppen från Sveriges inrikes transporter med totalt 14 000 ton koldioxid per år. Åtgärden beräknas vara klar vid årsskiftet.

Men det är inte bara elbusstrafik som Naturvårdsverket har beviljat stöd till i Klimatklivet, utan även till elflyg. AB Dalaflyg, Dala Airport AB och Fyrstad Flygplats AB har nyligen beviljats stöd för att installera ett antal laddstationer till eldrivna flygplan.

Åtgärderna bidrar till att ett nät av laddning byggs inom dalaregionen, längs med västkusten och i Norge. Insatsen bidrar till att fler flygskolor och regionala flyg succesivt kan fasa ut de fossila bränslena och på sikt kan fler aktörer växla över till eldrivna flygplan.

Inledningsvis beräknar Fyrstads flygplats att cirka 700 flygtimmar årligen kommer ersättas med elflyg, det gäller både flyg inom regionen och flyg från Norge. Åtgärderna beräknas vara klara år 2021 och enligt Naturvårdsverkets beräkningar leder åtgärden till en minskning av utsläppen med cirka 900 ton koldioxid totalt under åtgärdens livslängd.

– Att flyget nu börjar elektrifieras är ett stort steg. När tekniken finns hoppas vi att fler inom branschen vill följa utvecklingen och växla över till en fossilfri flygflotta, säger Gustav Kjellander, handläggare på Klimatklivsenheten, Naturvårdsverket.

– Vi hoppas på en snabbare omställning av både flyget och kollektivtrafiken och ser att det finns stor potential inom transportsektorn. Här har vi två goda exempel på vad som är möjligt att genomföra och vi hoppas att fler aktörer uppmuntras att ställa om.

Förhoppningen är att det 2030 ska finnas möjlighet att ladda plan för upp till 100 passagerare.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)