Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Elbussarna fortsätter att rycka fram

Irizar ska leverera tretton exemplar av sin BRT-designade elbuss e tram till Baskiens huvudstad. Foto: Irizar.

Allt fler städer i Europa satsar på att elektrifiera busstrafiken. Irizar, BYD, Alexander Dennis och Solaris rapporterar samtliga nya försäljningsframgångar på den europeiska elbussmarknaden.

Spanska Irizar, i Sverige mest känd för sina turistbussar, fortsätter med sin satsning på elbussar för stadstrafik. Nu är det klart att företaget ska leverera sin BRT-designade stadsbuss Irizar ie tram i tolvmetersversion till den spanska staden Vitoris-Gasteiz. Staden, med omkring en kvarts miljon invånare, är huvudstad i provinsen Baskien. Tretton Irizar ie tram ska sättas i trafik där i mitten av nästa år, men redan under de kommande månaderna ska en buss sättas i testtrafik i staden.

Bussen har tre dörrar och 22 sittplatser. Motorn med en effekt på upp till 180 kW drivs av litiumjonbattrerier som snabbladdas ute på linjen. Laddtiden uppges till fyra minuter. Dessutom sker långsam laddning nattetid i depå. Till Vitoris-.Gasteiz ska Irizar leverera sex 12-meters och sju 18-meters ie tram som ska sättas i trafik på en tio kilometer lång linje med 23 hållplatser.

Den brittiska transportjätten National Express tar just nu emot 29 batteridrivna dubbeldäckare från BYD/ADL. Foto: ADL.

Partnerskapet mellan kinesiska BYD och brittiska Alexander Dennis, ADL fortsätter att skörda framgångar på den brittiska bussmarknaden. Just nu levereras 29 fullelektriska dubbeldäckare, Enviro400EV, till en av jättarna i brittisk bussbransch: National Express. De första 19 bussarna i ordern har nu satts i trafik i staden Birmingham. Ytterligare tio bussar ska gå till staden Coventry.

Enligt BYD och ADL är bussarna skräddarsydda för National Express med bland annat större benutrymme än vad som är standard. Ett integrerat värmepumpsystem gör att energin för värmen hämtas från bussens batterier, utan att det enligt tillverkarna påtagligt ska påverka bussarnas räckvkidd.

Enviro400EV är 10,9 meter lång, 4,3 meter hög och 2,55 meter bred samt utrustad med navmotorer. Järnfosfatbatterierna på upp till 382 kWh ger enligt BYD en räckvidd på 250 kilometer.

USB-uttag och WiFi tillhör numera självklarheterna. BYD/ADL uppger att 250 exemplar av Enviro400EV har sålts sedan bussen lanserades på marknaden förra året. Två tredjedelar av de sålda bussarna är redan i trafik i brittiska städer enligt BYD.

National Express har i Storbritannien åtagit sig att sluta köpa in dieselbussar och konvertera hela sin bussflotta till eldrift fram till år 2030.

Den tyska staden Würzburg valde Solaris när man investerade i sina första elbussar. Foto: Solaris.

National Express är börsnoterat samt har verksamhet i sju länder: Storbritannien, USA, Spanien, Kanada, Tyskland, Marocko och Schweiz. Totalt har koncernen över 31 700 fordon och 51 000 medarbetare globalt.

Busstillverkaren Solaris har nyligen också vunnit en ny elbusskund, även om det till en början endast handlar om två levererade batteribussar. Det är den tyska staden Würzburg, där lokaltrafiken har tagit emot två Urbino 12 electric stadsbussar – stadens första elbussar. Solaris levererar också laddstationerna för bussarna.

De tolv meter långa bussarna har en kapacitet på 70 passagerare, av vilka 38 kan resa sittande.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)