Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Flexibla skoltider ska minska trängsel

Flexibla starttider för gymnasieskolan ska minska trängseln i kollektivtrafiken i Storstockholm. Arkivbild: Ulo Maasing.

Genom att justera skolornas starttider arbetar nu flera aktörer i kollektivtrafiken i Storstockholm för att minska trängseln på bussar och tåg när skolorna börjar sin hösttermin. Genom att sprida starttiderna på skoldagen vill man minska toppbelastningen i kollektivtrafiken.

En av de aktörer som deltar i den regionala satsningen på en flexibel skolstart på gymnasieskolorna är Huddinge kommun.

I Stockholms län pendlar 48 procent av länets elever till en annan kommun. I Huddinge förekommer både in- och utpendling av gymnasieelever i stor omfattning.

Det finns en oro bland flera aktörer inom Samverkan Stockholmsregionen (SSR) för att höstens skolstart kommer att skapa trängsel i kollektivtrafiken då gymnasieundervisningen i höst ska bedrivas på plats. Störst påverkan tros det bli om morgnarna.

I ett förslag om regional inriktning ingår att sprida starttiderna på skoldagen för att minska toppbelastningen i kollektivtrafiken.

– Vi vill ta vårt ansvar i den mån det är möjligt för att minska belastningen i kollektivtrafiken och på så sätt fortsätta bidra till att minska smittspridningen av covid-19 även i höst. Därför har alla Huddinges gymnasierektorer fått i uppdrag att se över om det går att justera starttiderna inför höstterminen, säger Patrik Forshage, gymnasie- och arbetsmarknadsdirektör i Huddinge kommun.

Huddinge kommun deltar tillsammans med Stockholm stad, Länsstyrelsen/Samverkan Stockholmsregionen, StorSthlm och trafikförvaltningen i Region Stockholm i en regional inriktning för att minska trängsel i kollektivtrafiken med tonvikt på gymnasieskolan som totalt omfattar cirka 80 000 elever i Stockholms län.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)