Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Biljettkontrollerna tillbaka i SL-trafiken

SL förlorar nu 100 miljonegratisåkande och minskat resande. Foto: SL.r i veckan på

Från och med onsdagen den 29 juli återupptas de ordinarie biljettkontrollerna i SL-trafiken i Storstockholm. Det kommer att ske genom utpasseringskontroller på bussar och lokalbana. Den som inte kan uppvisa giltig biljett kommer att få betala en tilläggsavgift. Sedan SL upphörde med systematiska biljettkontroller i april har gratisåkandet varit omfattande, framför allt på bussar och lokalbanor. Många har passat på att resa utan biljett. Tillsammans med minskat resande på grund av coronapandemin innebär det att SL förlorar biljettintäkter på cirka 100 miljoner kronor i veckan.

– Man måste alltid ha giltig biljett när man åker med SL, det gäller även under coronapandemin. Men det har många struntat i då vi inte haft den systematiska biljettkontrollen igång. När vi nu återupptar biljettkontroller sker det på ett sätt där risken för smittspridning är ytterst liten, säger Fredrik Cavalli-Björkman, trafikdirektör vid SL.

Biljettkontrollerna vid buss och lokalbanor kommer att ske på armlängds avstånd vid avstigning och vid tillfällen då de är möjliga att genomföra på ett säkert sätt. Kontrollanterna har också handsprit och möjlighet att använda plasthandskar.

Biljettfusket i SL-trafiken ligger vanligen på 3-4 procent per år. Under 2019 innebar det 270 miljoner kronor i förlorade intäkter för SL. På grund av de minskade biljettkontrollerna under coronapandemin är fusket avsevärt större. Registrerat fusk på pendeltågen har fördubblats under maj och juni jämfört med samma period förra året. I juni var det över 80.000 som hoppade över pendeltågsspärrarna. Fusket är utbrett även inom tunnelbanan, men framförallt på bussar och lokalbanor där påstigning genom bakdörrarna innebär att man inte kan blippa sin biljett hos föraren.

Vid midsommar satte SL upp betalstationer vid nio knutpunkter där resenärerna gavs möjlighet att aktivera sin reskassa och få hjälp att köpa digital biljett, något som väldigt få nyttjade.

– Vi behöver våra biljettintäkter för att kunna köra trafiken i full omfattning, och vi delar också budget med sjukvården i Region Stockholm. Bara det faktum att vi har biljettkontrollanter ute gör att benägenheten att betala för sig ökar, säger Fredrik Cavalli-Björkman.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)